Trasa do Łap i Supraśla. Po dwa pasy ruchu
Podlascy drogowcy chcą zmodernizować dwie ważne wylotowe trasy z Białegostoku. Powodzenie tych planów zależy od tego, czy PZDW otrzyma na nie dotację.
Ta droga to wielka szansa na rozwój Białegostoku oraz gmin Juchnowiec, Turośń Kościelna i Łapy. To perspektywa dla przedsiębiorców i ruchu turystycznego - uważa Roman Czepe, radny powiatowy PiS, były burmistrz Łap.
Chodzi mu o modernizację drogi z Białegostoku w kierunku Łap. Takie plany już od dłuższego czasu ma Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. - Sprawa się ślimaczy, przesuwane są terminy, zmieniane wersje - nie ukrywa Roman Czepe.
Teraz inwestycja ma przyspieszyć. Dyrektor PZDW Józef Sulima zapewnia, że ruszył już przetarg na przebudowę drogi z Markowszczyzny do Łap. To jeden z odcinków planowanej dwupasmówki. - Czekamy na oferty - dodaje Józef Sulima.
Wiadomo już za to, że odcinek z Kleosina do Markowszczyzny chcą budować trzy firmy. - Jesteśmy w trakcie sprawdzania dokumentów - mówi Sulima.
Przy dwupasmowej trasie Białystok - Łapy powstaną chodniki, zatoki autobusowe, skrzyżowania, ścieżki pieszo-rowerowe i ronda. W planach jest także budowa m.in. obwodnic Łap oraz Uhowa.
Dyrektor Sulima szacuje, że cała inwestycja pochłonie ok. 300 mln zł. Liczy więc na 85 proc. dofinansowania z programu Polska Wschodnia. - W ubiegły piątek złożyliśmy wniosek o takie wsparcie - zapewnia.
Od unijnego wsparcia zależy też przebudowa drogi z Białegostoku w kierunku Supraśla. Ma to kosztować 120 mln zł. PZDW ubiega się o 85 proc. wsparcia, także z programu Polska Wschodnia. Inwestycja zakłada budowę dwóch jezdni na trasie Białystok - Ogrodniczki, a dalej do Supraśla - jednej. Na tym odcinku ulica ma zostać poszerzona do siedmiu metrów. - W Krasnem chcemy wybudować estakadę - zdradza Józef Sulima.
Teraz drogowcy powinni złożyć wniosek do wojewody o zgodę na realizację tych inwestycji. - Musimy uzyskać zezwolenia do 28 lutego 2017 roku - informuje dyrektor PZDW.
W przypadku trasy do Łap będzie to kolejne podejście. - 20 kwietnia 2016 roku wojewoda zobowiązał inwestora, czyli PZDW, do uzupełnienia braków we wnioskach. Inwestor poprosił więc o zawieszenie postępowań - informuje Anna Idźkowska, rzeczniczka wojewody. - To będziemy je odwieszać - odparł wczoraj pół żartem pół serio, Józef Sulima.
Obie trasy, zarówno do Łap, jak i Supraśla, muszą być wybudowane do 2018 roku. Szef podlaskich drogowców zapewnia, że drogi zostaną wybudowane w terminie. Pod warunkiem, że Unia je dofinansuje.
- Kolejność zadań do realizacji jest ustalana jest przez zarząd województwa - dodaje Józef Sulima.
Plany drogowców
- Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 673 Dąbrowa Białostocka - Sokółka
- Budowa obwodnicy Księżyna, droga wojewódzka nr 678
- Przebudowa drogi nr 690 Ciechanowiec - Ostrożany
- Markowszczyzna - Roszki Wodźki, przebudowa drogi nr 681 i 682 (odcinek Markowszczyzna - Łapy)
- Supraśl - Białystok, droga nr 676, koszt - 120 mln zł
- Zabłudów - Nowosady, przebudowa drogi nr 685
- Nowogród - Łomża, przebudowa drogi wojewódzkiej nr 645
- Łomża - Śniadowo przebudowa drogi wojewódzkiej nr 677