Na pytanie odpowiada Bartosz Bocheński, adwokat.
- Zakupiłem pewną rzecz w sklepie w ramach tzw. promocji świątecznej. Okazało się jednak, że jest ona uszkodzona tj. ma ona wady, które uniemożliwiają jej używanie czy korzystanie z niej. Czy przecenioną rzecz mogę również zwrócić ewentualnie dochodzić jakiejś naprawy?
- Ta kwestia jest regulowana obecnie przez przepisy kodeksu cywilnego. Zmiana stanowi próbę ujednolicenia przepisów, niemniej podstawy roszczeń konsumentów pozostały analogiczne. Konsument może korzystać zarówno z gwarancji jak i rękojmi. W tym drugim przypadku zakres uprawnień jest korzystniejszy. Można zatem kierować roszczenie jeśli zakupiony towar ma wadę fizyczną lub prawną, aczkolwiek w tym wypadku chodzi o wady fizyczne. Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Dochodzi do niej w szczególności wtedy, gdy rzecz:
- nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć;
- nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę;
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
- została wydana kupującemu w stanie niezupełnym (źródło UOKiK)
Wówczas można składać roszczenie o:
- wymianę towaru na nowy;
- naprawę towaru;
- obniżenie ceny;
- odstąpić od umowy – o ile wada jest istotna.
Przepisy jednak nie uzależniają tych roszczeń od tego, czy towar jest przeceniony czy też nie, ale jeśli obniżka ceny nastąpiła z powodu jakiś np. uszkodzeń – porysowana obudowa sprzętu etc., to z tego powodu nie można ich wnosić. Towar przeceniony zatem w ramach np. świątecznych promocji można skutecznie reklamować u sprzedawcy w ramach rękojmi.