OPRAC. (GM)

Świąteczne promocje a niezgodność towaru z umową

Świąteczne promocje a niezgodność towaru z umową Fot. 123rf
OPRAC. (GM)

Na pytanie odpowiada Bartosz Bocheński, adwokat.

- Zakupiłem pewną rzecz w sklepie w ramach tzw. promocji świątecznej. Okazało się jednak, że jest ona uszkodzona tj. ma ona wady, które uniemożliwiają jej używanie czy korzystanie z niej. Czy przecenioną rzecz mogę również zwrócić ewentualnie dochodzić jakiejś naprawy?

- Ta kwestia jest regulowana obecnie przez przepisy kodeksu cywilnego. Zmiana stanowi próbę ujednolicenia przepisów, niemniej podstawy roszczeń konsumentów pozostały analogiczne. Konsument może korzystać zarówno z gwarancji jak i rękojmi. W tym drugim przypadku zakres uprawnień jest korzystniejszy. Można zatem kierować roszczenie jeśli zakupiony towar ma wadę fizyczną lub prawną, aczkolwiek w tym wypadku chodzi o wady fizyczne. Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. Dochodzi do niej w szczególności wtedy, gdy rzecz:

Wówczas można składać roszczenie o:

Przepisy jednak nie uzależniają tych roszczeń od tego, czy towar jest przeceniony czy też nie, ale jeśli obniżka ceny nastąpiła z powodu jakiś np. uszkodzeń – porysowana obudowa sprzętu etc., to z tego powodu nie można ich wnosić. Towar przeceniony zatem w ramach np. świątecznych promocji można skutecznie reklamować u sprzedawcy w ramach rękojmi.

OPRAC. (GM)

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.