Posłowie mają wątpliwości w sprawie budowy trasy S5. Chodzi o wybór wykonawców [mapy]
- Niektórzy budowlańcy nie mają doświadczenia przy tego typu inwestycji - twierdzą parlamentarzyści. Wątpliwości rozwiewał dyrektor GDDKiA.
Po raz pierwszy w Urzędzie Wojewódzkim spotkali się posłowie z Zespołu Parlamentarnego Miłośników Ziemi Bydgoskiej. Niemal dwugodzinne posiedzenie u wojewody kujawsko-pomorskiego Mikołaja Bogdanowicza poświęcone było wyłącznie budowie trasy ekspresowej S5. Politycy różnych opcji mogli poznać szczegóły realizacji gigantycznego i wyczekiwanego przedsięwzięcia. Pojawiło się sporo pytań i wątpliwości. Najwięcej z nich dotyczyło wyboru wykonawców. Odpowiedzi starał się udzielić Mirosław Jagodziński, dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- To inwestycja potrzebna, dla Bydgoszczy jak tlen. Mam nadzieję, że według planów uda się ją przeprowadzić - mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Latos. - Bałem się, że mogą wystąpić utrudnienia z dotrzymaniem terminów. Z tego, co usłyszałem, wszystko jest zabezpieczone i na bieżąco monitorowane. Dyskutowaliśmy też o wyborze podwykonawców. Mamy sytuację, której zmienić nie można, ale będziemy pilnować, żeby środki, które będą do nich docierać, były terminowo przekazywane, aby uniknąć zagrożeń - dodaje poseł Latos.
W podobnym tonie wypowiadają się inni bydgoscy parlamentarzyści. Wśród nich jest poseł PiS Piotr Król. - Mieliśmy kilka spraw i wątpliwości, które chcieliśmy rozwiązać. Głównie tyczyły się wykonawców. Niektórzy nie mają doświadczenia przy tak dużych inwestycjach. Sytuację będziemy monitorować na bieżąco - zapewnia Piotr Król.
Swoje obawy wyraził także Michał Stasiński z Nowoczesnej. - Brak doświadczenia to jedno. Kwestią do wyjaśnienia była także kontrola ofert firm, które zaproponowały niższą cenę, niż wynikało to z kalkulacji generalnej dyrekcji. Trzeba przecież pamiętać, że kilkoro podwykonawców z regionu zbankrutowało przy realizacji odcinka autostrady A1 w rejonie Włocławka. Po odpowiedziach myślę, że firmy regionalne, które się zaangażują, mogą czuć się bezpiecznie - twierdzi Stasiński.
Dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA zapewnia natomiast, że wszyscy wykonawcy wyłonieni w przetargach mają podpisane umowy z projektantami z Polski.
- Wykazali oni już spore doświadczenie w pracy w naszym regionie - przekonuje Jagodziński.
Na biurku dyrektora są już harmonogramy prac projektowych, które zostały złożone przez wybrane wcześniej firmy. - Zostały one sprawdzone przez nadzory i zyskały akceptację. Dzięki temu w sierpniu tego roku nastąpi kolejny duży skok przy budowie trasy ekspresowej S5, a więc złożenie wniosku do wojewody o zezwolenie na realizację inwestycji - wyjaśnia Mirosław Jagodziński.
Potem aktywnie w proces będzie musiał włączyć się wojewoda, pod którego nadzorem rozpocznie się procedura wykupu i wywłaszczenia gruntów.
- Z właścicielami musimy nawiązać porozumienie i wypłacić odpowiednie odszkodowanie. To jest niezbędne - przekonuje Mikołaj Bogdanowicz.
Pierwsze wbicie łopaty ma nastąpić w przyszłym roku. Oddanie trasy ekspresowej S5 ma nastąpić dwa lata później, a więc w roku 2019.
Wykonawcy 7 odcinków drogi ekspresowej S5:
- odc.1 Nowe Marzy – Dworzysko (23,3 km ) - cena 374 722 113,70 zł. firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.,
- odc. 2 Dworzysko – Aleksandrowo ( 22,4 km) - cena 409 760 779,95 zł. firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.
- odc. 3 Aleksandrowo – Tryszczyn (14,7 km) - cena 369 000 000 zł. konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. ( lider), TRAKCJA PRKiI S.A (partner).;
- odc. 4 Tryszczyn – Białe Błota ( 13,5 km ) - cena 328 476 590,77 zł. konsorcjum firm: POLAQUA Sp. z o.o. (lider), DRAGADOS S.A. (partner);
- odc. 5 Białe Błota – Szubin (9,7 km) - cenę 259 926 113,82 zł. firma IMPRESA PIZZAROTTI & C.S.p.A.,
- odc. 6 Szubin – Jaroszewo ( 19,3 km ) - cena 351 971 806,20 zł. konsorcjum firm: TRAKCJA PRKiI S.A. (lider), Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. (partner).;
- odc. 7 Jaroszewo – gr. województwa ( 25,1 km ) - cena 421 818 666,51 zł. konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. ( lider); MIRBUD S.A. ( partner),