Z małym poślizgiem - ale już jest - pozwolenie na budowę szczecineckiej obwodnicy. Roboty powinny się zacząć lada tydzień.
Minęła właśnie połowa marca, na wiele placów budów wrócili już dawno po zimowej przerwie wykonawcy, a prace przy obwodnicy Szczecinka jeszcze się nie rozpoczęły. Zapewne rozpoczną się na przełomie marca i kwietnia, bo wojewoda w tym tygodniu (czyli z małym poślizgiem) wydał Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Choć szkoda tych kilku tygodni, bo pogoda naprawdę w tym roku sprzyja budowlańcom.
Drogowcy z GDDKiA uspokajają
Powodów do niepokojów nie widzą jednak sami drogowcy, bo ZRiD ma rygor natychmiastowej wykonalności.
Jak informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: - Zakończyło się postępowanie prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i czekaliśmy na wydanie postanowienia RDOŚ w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Postanowienie zostało właśnie wydane, Urząd Wojewódzki też już wydał decyzję.
- Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, w związku z tym bezpośrednio po jej wydaniu wykonawca będzie mógł przystąpić do robót budowlanych - dodaje Mateusz Grzeszczuk.
Szkoda jednak tych paru tygodni, bo już od kilku tygodni prace mogły być prowadzone, skoro pozwalała na to pogoda. Umowę z wykonawcą obwodnicy podpisano bowiem w listopadzie 2015 roku.
- Realizacja zadania potrwa 34 miesiące, w tym 15 miesięcy jest przewidziane na prace projektowe i uzyskanie decyzji Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej - mówił nam wtedy Mateusz Grzeszczuk. Czyli w lutym tego roku Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej powinno już być wydane.
- Z czasu trwania robót będą wyłączone okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca, planujemy więc, że budowa drogi zostanie ukończona w kwietniu 2019 roku - mówił nasz rozmówca przy okazji podpisywania kontraktu.
Nadgonią terminy w lecie?
Opóźnienie nie jest na razie duże, łatwo je nadgonić, ale zegar już tyka. Wykonawca - konsorcjum firm Eurovia i Warbud - biuro w Szczecinku przy ulicy 1 Maja otworzył już w lecie zeszłego roku.
Przypomnijmy, że za 322,817 miliony zł zbuduje on 12-kilometrową obwodnicę miasta w ciągu drogi krajowej nr 11 - od Turowa na południu do wylotu na Koszalin na północy. Aby uzmysłowić sobie kwotę, jaką GDDKiA przeznacza na to zadanie, wystarczy ją zestawić z wydatkami Szczecinka na inwestycje.
To zwykle w granicach kilkunastu, czasami ponad 20 mln zł w skali roku. Czyli to mniej więcej 20-letnie wydatki inwestycyjne całego miasta i do tego do przerobienia w dwa sezony budowlane!
Obwodnica Szczecinka będzie wykonana w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu każda. Powstaną dwa węzły drogowe umożliwiające zjazd do Szczecinka, wiadukty, mosty, estakady, drogi dojazdowe, ekrany dźwiękochłonne i przejścia dla zwierząt.