Zanim popłynie prom trzeba zrobić drogi
Jutro w ratuszu o godzinie 14 konsultacje z mieszkańcami Solca.
26 października 2010 roku marszałek województwa, starostowie bydgoski i toruński, burmistrz Solca i wójt gminy Zławieś Wielka na przyczółku, po drugiej stronie Wisły podpisali list intencyjny w sprawie przeprawy promowej. Optymiści zakładali, że w 2-3 lata prom przez Wisłę, z Solca Kujawskiego do Czarnowa, zacznie już pływać. Tylko malkontenci twierdzili, że w 2-3 lata się nie da.
Mamy rok 2016... Promu ani widu, ale już słychu. Bo oto jutro w soleckim ratuszu o godz. 14 rozpoczynają się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu drogi do Wisły. A to oznacza, że sprawa promu wychodzi na prostą. Bo bez drogi nie ma przecież przeprawy promowej przez Królową Polskich Rzek...
Konsultacje mają dotyczyć projektu rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 249, która umożliwi uruchomienie przeprawy promowej z Solca do Czarnowa. Zdaniem pomysłodawców inwestycji ma ta przeprawa skomunikować ważne drogi krajowe nr 10 oraz 80 i poprawić dostęp mieszkańców gminy Zławieś Wielka do miejsc pracy na terenie soleckiego parku przemysłowego. Wpłynie też na podniesienie atrakcyjności turystycznej tej części województwa.
- Urząd Marszałkowski przygotowuje przedsięwzięcie wspólnie z powiatami toruńskim, bydgoskim oraz Solcem i gminą Zławieś Wielka - mówi Beata Krzemińska, rzecznik prasowy marszałka województwa. - Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji przedsięwzięcia. Jej najważniejszą częścią będzie decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, od której zależy ostateczny kształt inwestycji. Planowana przeprawa powstanie na terenie objętym rygorystyczną ochroną „Natura 2000”, czyli programem specjalnej ochrony ptaków i ich siedlisk. Dlatego wydanie decyzji środowiskowej wymaga precyzyjnego, trwającego ponad rok procesu inwentaryzacji przyrodniczych. Taka inwentaryzacja rozpoczęła się jesienią i będzie kontynuowana w okresie wiosenno-letnim. Po wydaniu decyzji środowiskowej poznamy dokładniejsze uwarunkowania i parametry dotyczące przeprawy.
Koszt całej dokumentacji to ponad 430 tys. zł. Zarząd Dróg Wojewódzkich otrzyma pieniądze - zapewnia Beata Krzemińska - w drugiej połowie przyszłego roku. Wstępnie zakłada się, że prom o długości 29 metrów pomieści 15 samochodów osobowych i 80 osób, łączna waga to prawie 40 ton, o zanurzeniu promu nie przekraczającym 1 metra.
Gotowy jest już projekt koncepcyjny dotyczący dostosowania infrastruktury drogowej do wymogów nowej przeprawy. Przewiduje ona zbudowanie nowego dojazdu do Wisły od strony Solca wraz z parkingiem umożliwiającym zawracanie aut w razie sytuacji awaryjnych. Na połączeniu drogi dojazdowej oraz ul. Bydgoskiej i Piotra Skargi projektant proponuje budowę ronda z 4 wlotami. Przewiduje się też wzmocnienie i poszerzenie drogi nr 249 od strony Czarnowa i przebudowę skrzyżowania z DK nr 80. Ma powstać też ścieżka pieszo-rowerowa. I o tym będzie dyskusja jutro w soleckim ratuszu.