Zabraknie pieniędzy na dokończenie trasy S3?

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapała
Marek Białowąs

Zabraknie pieniędzy na dokończenie trasy S3?

Marek Białowąs

Budowa odcinka drogi S3 z Bolkowa do granicy stanęła pod znakiem zapytania. Komisja Europejska odrzuciła wniosek o dofinansowanie

O tym, że Komisja Europejska odrzuciła wniosek o dofinansowanie odcinka S3 od Bolkowa do Lubawki senator PO Waldemar Sługocki powiedział w ub. tygodniu podczas konsultacji rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. O Strategii opowiadał wtedy w Zielonej Górze wiceminister resortu rozwoju Adam Hamryszczak. - Skoro rozwój ma być odpowiedzialny, to niech rząd dba też o Polskę zachodnią - mówi senator PO. - Potrzebne są starania rządu w Brukseli, aby to dofinansowanie uzyskać.

Skoro rozwój ma być odpowiedzialny, to niech rząd dba też o Polskę zachodnią

To nie koniec szans, trzeba walczyć w Brukseli

Okazuje się, że aby połączyć Szczecin z granicą z Czechami w Lubawce, zabraknie 31 km. Jeśli nie uda się znaleźć pieniędzy z innego źródła, międzynarodowa trasa będzie kończyć się w Bolkowie. Polska starała się o dofinansowanie budowy z Funduszu Spójności. Pieniądze przyznano m.in. na trzy odcinki S3: Sulechów - Nowa Sól, Nowa Sól - Kaźmierzów i Kaźmierzów - Legnica. Teraz okazuje się, że wniosek o dotację na odcinek Bolków - Lubawka został wysoko oceniony przez KE, ale ostatecznie pieniędzy nie otrzymał. Strona polska złożyła odwołanie.

- Ta trasa powinna być już zbudowana w 2014 r. Jednak premier Donald Tusk zdecydował się zamiast na S3 dać pieniądze na południową obwodnicę Warszawy - odpowiada Jerzy Materna, wiceminister w rządzie PiS. - A odcinek S3 do granicy na pewno powstanie. Trzeba tylko na to czasu. Przekonaliśmy Czechów, żeby wspólnie zrobić projekt. Został dobrze oceniony.

Bez pieniędzy z Unii Europejskiej odcinek Bolków - Lubawka będzie trudno zbudować tylko z pieniędzy budżetu państwa. Trasa ta, chociaż nie tak długa, biegnie przez góry. A to sprawia, że bardzo dużo kosztuje. Trzeba m.in. zbudować dwa tunele, w tym jeden najdłuższy tunel drogowy w Polsce, który zaplanowano w Starych Bogaczowicach. Wstępnie wydatki oszacowano są na ok. 2,7 mld. zł.

- To, że Komisja Europejska odrzuciła wniosek nie znaczy, że straciliśmy już szanse na dotację. Trzeba aktywnie starać się o nią w Brukseli - mówi W. Sługocki. - To myśmy doprowadzili do budowy praktycznie całej "trójki". A odcinek od Bolkowa nie otrzymał pieniędzy, bo nie było wtedy jeszcze dokumentacji tej drogi.

Tymczasem do Bolkowa droga S3 powstaje w imponującym tempie. Już dziś z Sulechowa do Szczecina można dojechać komfortowo, gdyby tylko nie jeden mankament, brak infrastruktury związanej z podróżowaniem kierowców.

Trasa Gorzów - Sulechów: nareszcie z przystankami

- Droga ładna, ale przez kawał drogi zaparkować, ani nawet zrobić siku nie ma gdzie - mówi pan Jarosław, 47-latek z Gorzowa. Chodzi o trasę S3, na której faktycznie między Gorzowem, a Sulechowem, nie ma żadnego parkingu. Zapomnieć można też o toaletach, stacjach benzynowych, punktach gastronomicznych. Ale to się zmieni.

Droga ładna, ale przez kawał drogi zaparkować, ani nawet zrobić siku nie ma gdzie

W czerwcu zeszłego roku GDDKiA ogłosiła wyniki przetargu na budowę sześciu Miejsc Obsługi Podróżnych. Inwestycje już trwają, powstają parami, po obu stronach trasy S3. I tak na odcinku Sulechów - Międzyrzecz powstają MOP-y Kępsko Wschód i Kępsko Zachód (będą kosztować 15,7 mln zł), między Międzyrzeczem, a Gorzowem budowane są MOP-y Popowo Wschód i Popowo Zachód (koszt 13,2 mln zł), a 10 km na północ od Gorzowa trwa budowa MOP-ów Marwice Wchód i Marwice Zachód (koszt to 11,5 mln zł).

Problem ma też policja. Jeśli patrol trafi na pirata drogowego, to zmuszony jest go zatrzymać na poboczu drogi, którą poruszają się pędzące auta. Bezpieczniej byłoby jednak zjechać na parking.

Najpierw toalety, restauracje później

Zgodnie z planem wykonawcy mają 18 miesięcy na dokończenie inwestycji. Oznacza to, że parkingi będą uruchomione jeszcze w grudniu tego roku lub na początku roku przyszłego. Prace idą pełną parą. Co się na nich znajdzie? Poza miejscami postojowymi dla aut osobowych i ciężarówek będą tu też chodniki, toalety, ławki, place zabaw i elementy siłowni zewnętrznej.

Co ważne, na tym etapie nie pojawią się stacje paliw, ani obiekty gastronomiczne. Tego typu inwestycje wykraczają poza kompetencje GDDKiA. Infrastruktura będzie jednak przygotowana i jeśli znajdą się firmy, chętne na uruchomienie tu restauracji bądź stacji paliw, to takie obiekty powstaną w następnych latach. Obecnie trwa przetarg na tego typu inwestycje. Jego rezultaty poznamy 23 września.

Marek Białowąs

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.