Z Poznania do Szczecina szybciej nawet o 50 minut. PKP rozpoczynają remont tej trasy
Skrócenie czasu podróży o 50 minut, wzrost poziomu bezpieczeństwa, zwiększenie przepustowości trasy oraz większy komfort podróży – takie mają być efekty modernizacji trasy kolejowej z Poznania do Szczecina. W czwartek przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych podpisali umowę na remont pierwszego odcinka na tej trasie - z Poznania do Rokietnicy.
Remont linii kolejowej z Poznania do Szczecina jest jedną z najważniejszych inwestycji, jakie przez najbliższe dwa lata będą prowadziły w Wielkopolsce PKP Polskie Linie Kolejowe. Do 2020 roku zmodernizowane mają zostać dwa odcinki: Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. W czwartek podpisano umowę na modernizację 18-kilometrowego odcinka Poznań – Rokietnica.
– To bardzo ważna umowa dla Poznania. Chociaż ta linia ma znaczenie ogólnokrajowe, to jednocześnie jest ona ważna dla aglomeracji poznańskiej
– mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Prace na trasie z Poznania do Rokietnicy przewidują wymianę 18 km torów oraz sieci trakcyjnej, modernizację 8 przejazdów, 6 peronów na stacjach Poznań Wola, Kiekrz, Rokietnica, budowę 13 nowych mostów i modernizację 12 kolejnych.
Początek prac planowany jest w październiku. Modernizacja tego odcinka ma się zakończyć najpóźniej do końca 2020 roku. Do tego okresu obowiązuje bowiem dofinansowanie unijne. Dlatego też do zakończenia 2020 roku mają zostać wykonane remonty na odcinkach Rokietnica – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. W przypadku pierwszego z nich umowa na wykonanie prac ma zostać podpisana we Wrześniu. Z kolei umowa na remont odcinka ze Słonic do Szczecina powinna zostać podpisana na początku przyszłego roku.
Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapewniają jednak, że zdążą z modernizacją trasy na czas.
– Dlatego też od czerwca 2017 roku do maja 2018 roku trwały tzw. prace wyprzedzające na trasie ze Słonic do Szczecina
– mówi Arnold Bresch.
Po zakończeniu modernizacji czas przejazdu najszybszych pociągów między Poznaniem a Szczecinem skróci się ze 150 do 100 minut. Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km na godzinę, a zarazem zwiększy się przepustowość tej linii kolejowej. Łącznie na całej trasie ma zostać przebudowanych 45 peronów na 21 stacjach. W Poznaniu i Stargardzie powstaną Lokalne Centra Sterowania i nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
Ostatni z odcinków linii kolejowej Poznań – Szczecin, czyli Wronki – Słonice, ma zostać wyremontowany dopiero w nowej perspektywie finansowej, po 2020 roku.