Firma Skanska wybuduje Centrum Przesiadkowe, drugie rondo, dwa parkingi... Inwestycja warto 20 mln zł związana jest z wymianą autobusów MZK na ekologiczne.
Miasto rozstrzygnęło przetarg na budowę Centrum Przesiadkowego. I wczoraj Barbara Langner w imieniu Miejskiego Zakładu Komunikacji podpisała umowę z firmą Skanska, która wygrała przetarg. Koszt inwestycji to 20 mln zł. Roboty potrwają do marca przyszłego roku.
- Firmy nie trzeba przedstawiać, bo wiele obiektów wybudowała już w naszym mieście - mówi prezydent Janusz Kubicki. - Centrum Przesiadkowe to element dużego projektu, dotyczącego zintegrowanej komunikacji niskoemisyjnej. Chodzi w nim także o wymianę taboru Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego na ekologiczny. By powietrze w naszym mieście było coraz lepsze.
Co się zmieni w okolicy dworca? Wybudowane zostanie nowe skrzyżowanie typu rondo w ciągu ulicy Bema. W związku z tym trzeba będzie przebudować istniejące rondo Maćkowiaka. Stare centrum obsługi klienta zostanie wyburzone. Powstanie nowe wraz z zapleczem dla kierowców i pracowników MZK.
Wybudowany zostanie parking dla samochodów osobowych (obok hali dworca PKP oraz obok Lumelu). Do nich prowadzić będą odpowiednie drogi. Nad placem przesiadkowym pojawi się zadaszenie.
Co się pod nim znajdzie? Sześć przystanków dla autobusów przegubowych, długości 18 metrów (po trzy w każdym kierunku), cztery miejsca postojowe dla autobusów (szybkie ładowanie akumulatorów), dwa miejsca postojowe przeznaczone do postoju dla autobusów oczekujących, plac manewrowy.
Nie zapomniano także o parkingu dla rowerów. Zostanie on wydzielony i obudowany.
Centrum Przesiadkowe będzie połączone z istniejącymi peronami PKP nr 1 i 3 , połączenie z chodnikiem znajdującym się na wiadukcie ul. Sulechowskiej (schody, dźwig osobowy, obudowana kładka dla pieszych). - Chodzi nam o to, by podróżowanie stało się wygodniejsze. By można się było przesiąść się z pociągu na autobus suchą nogą - podkreśla prezydent Janusz Kubicki.
- Dzięki tym inwestycjom, łatwiej będzie dojeżdżać - autobusem i szynobusem - np. do pracy w Parku Przemysłowo-Technologicznym w Nowym Kisielinie - dodał prezydent.
Jednak zadaszenia nad peronami to już zadanie PKP, które niebawem ogłosi przetarg. Wybrany wykonawca będzie musiał dopasować się do wyglądu zadaszenia przy Centrum Przesiadkowym, by wszystkie dachy były w jednym stylu.
Dyrektor Miejskiego Zakładu Komunikacji Barbara Langner nie kryła zadowolenia z inwestycji. - Cieszymy się, że nasi pasażerowie zyskają nowe miejsce do ich obsługi - podkreśla Barbara Langner.
- Mamy też nadzieję, że dzięki centrum, nowym autobusom, wzrośnie liczba osób, korzystających z usług MZK. A na tym nam najbardziej zależy, stąd inwestowanie w centrum oraz nowy park autobusowy. Niebawem wybierzemy markę autobusów, które zasilą zadecydujemy nasz tabor - dodał dyrektor Barbara Langner.
Zanim jednak przebudowane zostaną ulice, powstanie obiekt, czekają nas w okolicy dworca PKP pewne utrudnienia w ruchu
- Zdajemy sobie sprawę, że będą momenty, kiedy nie wszyscy będą nas lubili, jak zaczniemy zakłócać ruch - przyznaje Rafał Jaworowicz, dyrektor regionalny Skanskiej. - Nie da się jednak inaczej wykonać inwestycji . Postaramy się, by roboty były jak najmniej uciążliwe zarówno dla pieszych jak też zmotoryzowanych.
Na pytanie czy Skanska zdąży z dotrzymaniem terminu marzec 2018 roku, bo wtedy centrum ma być gotowe Paweł Skrzypczak, menadżer projektu zapewnił, że tak.
- Do czerwca chcemy opracowa projekt oraz uzyskać zezwolenie na budowę. Ale już wcześniej będziemy prowadzili pewne prace. Czasu jest bowiem niedużo - dodał Paweł Skrzypczak.
Prezydent ma nadzieję, że w tzw. międzyczasie ruszy też przedłużenie tunelu PKP na drugą stronę torów. By zainteresowani mogli wygodniej dostać się do przychodni i szpitala Aldemedu.
Tymczasem MZK ogłosiło na przetarg na przebudowę zajezdni autobusowej (Koszt to 43 mln zł). Przy ul. Chemicznej powstaną m.in. nowa hala obsługi oraz zadaszony plac postojowy. Nieco dalej czeka nas kolejna inwestycja (miasta i PKP - przebudowa wiaduktu na ulicy Batorego.