II Poznańskie Forum Nowej Edukacji, które odbyło się w październiku 2019 roku na Uniwersytecie Adama Mickiwicza wpisało się w działania, mające na celu promocję szkolnictwa zawodowego, które miasto Poznań realizuje od wielu lat w ramach kampanii „Szacun dla zawodowców”.
Jak podkreślono nieprzypadkowo wybrano Poznań, po raz kolejny, na miejsce międzynarodowej konferencji o edukacji i szkolnictwie zawodowym, gdyż to właśnie nasze miasto jest postrzegane jako zaangażowane w wiele projektów o charakterze edukacyjnym.
Już na wstępie konferencji Zastępca Prezydenta Miasta Poznania pan Mariusz Wiśniewski podkreślił, iż wyzwania, jakie stawiane są przed edukacją, zmieniają się zależnie od czasów, otoczenia, zmian legislacyjnych czy społeczno-gospodarczych. Dlatego też niezwykle aktualny wydaje się temat kolejnej poznańskiej konferencji „Kompetencje XXI wieku i wyzwania edukacji. Samorząd – Pracodawca – Oświata”, odbywającej się właśnie w Poznaniu. - Proces globalizacji i jednocześnie regionalizacji, zwiększona mobilność pracowników, wielokulturowość, a także wielojęzyczność spowodowały, że system edukacji stanął przed nie lada wyzwaniem. Nie można nie zauważyć problemów dotyczących nierównego traktowania, dyskryminacji czy wykluczenia we wszystkich sferach życia społecznego. O tym warto i trzeba rozmawiać - zaznaczył.
Właśnie te zmiany spowodowały, że system edukacji stanął przed swoim największym wyzwaniem w historii. Pracodawcy mają coraz większe trudności w znalezieniu pracowników wykwalifikowanych i jednocześnie zaangażowanych, umiejących pracować w zespole, pomysłowych i czujących się współodpowiedzialnymi za wyniki przedsiębiorstwa. Samorządowcy stają przed wyzwaniami spowodowanymi dynamicznymi zmianami na rynku pracy jednocześnie starając się pogodzić to z odgórnie narzucanymi reformami w oświacie.
Co teraz? Współpraca! Jak oświata, samorząd i biznes mogą polepszyć skuteczność swojej współpracy? Jakie cechy i predyspozycje powinien wymarzony pracownik XXI wieku? Jakie kompetencje i umiejętności są potrzebne i jak je rozwijać? Jak ważna jest edukacja nieformalna i jakie znaczenie mają staże zagraniczne? Czego oczekuje dzisiejsza młodzież od edukacji formalnej?
Właśnie na te pytania odpowiadali paneliści na II Forum Nowej Edukacji wymieniając się doświadczeniem i obserwacjami w kontekście dzisiejszej edukacji. Nowością był jeden z paneli dyskusyjnych składający się wyłącznie z uczniów i tego w jaki sposób widzą oni swoje szanse na rynku pracy, co spełnia ich oczekiwania co chcieliby aby pojawiło się w edukacji oraz to na co ich zdaniem powinni zwrócić uwagę ustawodawcy.
Pierwszy dzień New Education Forum, odbywał się w Collegium Minus Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Wśród panelistów znaleźli się m.in. Przemysław Foligowski, dyrektor Wydziału Oświaty UMP, Joanna Bochniarz, prezes Centrum Innowacyjnej Edukacji, Jorge Gimeno Pawlowski z Atland Consulting, Dorota Kinal, dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki z Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego, Kim Lindblad - Kierownik Edukacji, Uniwersytet HUMAK, Finlandia, Cristiano Pinzauti - Dyrektor NOVANDUM z Włoch czy Angel Salesa – kierownik Studiów EUPLA z Hiszpanii. Na konferencji obecni byli również pracodawcy.
W piątek, czyli drugiego dnia konferencji, uczestnicy mogli wziąć udział w zajęciach z efektywnego wdrażania dobrych praktyk edukacyjnych czy pozyskiwania funduszy europejskich.
Wnioski i materiał pokonferencyjny zostanie zaprezentowany 10 grudnia 2019 r. w Brukseli.
Organizatorami wydarzenia było: Miasto Poznań, Centrum Innowacyjnej Edukacji oraz Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.