Wspólne kopanie tunelu
Powiat zobowiązał się wziąć na siebie część kosztów dokumentacji niezbędnej do wybudowania tunelu pod torami „Odrzanki”
Pierwszy mały kroczek w kierunku budowy tunelu pod torami, właśnie został poczyniony. Powiat podjął decyzję o podpisaniu porozumienia z Nową Solą w sprawie współfinansowania dokumentacji niezbędnej dla tej inwestycji.
- Powiat zobowiąże się w 2019 roku do sfinansowania 33 proc. całkowitych kosztów dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami i wymaganymi pozwoleniami oraz zezwoleniami – mówiła na sesji skarbnik powiatu, Ewa Matyla. Dokumentacja, według szacunków, ma kosztować ok. 450 tys. zł. W ramach porozumienia starostwo zobowiązuje się też do sfinansowania całkowitych kosztów związanych z wypłatą odszkodowań za grunty oraz nieruchomości przejętych na własność powiatu na potrzeby przebudowy drogi. Wstępna, bardzo szacunkowa kwota to w tym przypadku od 100 do 150 tys. zł.
E. Matyla podkreśliła jednocześnie, że druga cześć uchwały dotyczy sytuacji, gdy uda się zdobyć środki zewnętrzne na budowę tunelu i podjęta zostanie decyzja o realizacji inwestycji.
- Mam prośbę. Niech te pieniądze, które zostaną przeznaczone na dokumentację, nie zostały zmarnowane. Jest to ostatnia szansa, żeby ten projekt zrealizować, drugiej może już nie być – apelował przed głosowaniem radny Henryk Dunas. Słowa te kierował głównie do wiceprezydenta Nowej Soli Jacka Milewskiego, który pojawił się na sesji.
Z kolei radny Andrzej Ziarek dopytywał: - Czy były przewidywane inne warianty? Zdaję sobie sprawę, że w tym miejscu wiadukt nie wchodzi w grę. Ale może gdzieś indziej? W lewo, prawo, 100, 150 metrów? Bo domniemam, że jakieś koncepcyjne rozpoznanie było i wyszło z niego, że ten tunel sprawdzi się najlepiej – mówił.
Krótko później na mównicy pojawił się wiceprezydent Milewski. - Jesteśmy na bardzo wstępnym etapie, więc trudno mówić o jakichś wariantach, natomiast analiza dotyczyła przede wszystkim dwóch miejsc, czyli ul. Wojska Polskiego i 1 Maja – tłumaczył. - Przyjęliśmy założenie, że inwestycja ma mieć charakter tranzytowy. Ulica Wojska Polskiego w sposób naturalny łączy miasto z S3, wszystko wskazuje na to, że to jest właściwe miejsce – wyjaśniał.
Według wyliczeń J. Milewskiego, inwestycja dotyczy ponad połowy mieszkańców powiatu, czyli prawie 44 tys. osób. Właśnie tyle mieszka na zachód od „Odrzanki”, a centrum stolicy powiatu, czyli Nowej Soli, jest już po drugiej stronie linii.
Głosowanie radnych okazało się formalnością. Uchwała w sprawie porozumienia przeszła niemal jednogłośnie. Jedynie Jolanta Kaniewska wstrzymała się od głosu.
- Chciałbym podziękować, że daliście się państwo zabrać do krainy marzeń – mówił po głosowaniu wiceprezydent. - Odnosząc się do apelu radnego Dunasa, mogę tylko zadeklarować jedno: zrobimy wszystko co w naszej mocy, by to zadanie doprowadzić do końca. Żadnej gwarancji dać nie mogę, natomiast wiele rzeczy z krainy marzeń udało nam się zrealizować, wiec mam nadzieję, że to również się uda – mówił.
- Podjęliśmy już pewne kroki szukając źródeł finansowania. Oczywiście środki unijne to podstawa. Wiemy, że są przygotowywane programy krajowe dotyczące dróg na kolejne lata. Takie spotkanie odbyło się ostatnio w Warszawie, uczestniczyła w nim pani naczelnik Beata Kulczycka. I tam pojawiły się sygnały, że być może będą środki na tego typu zadania – skwitował J. Milewski.
Realizację dokumentacji przewidziano na pierwszy kwartał 2019 roku.