Wspólne kopanie tunelu

Czytaj dalej
Fot. bluecam.pl Mariusz Nowaczyk
Filip Pobihuszka

Wspólne kopanie tunelu

Filip Pobihuszka

Powiat zobowiązał się wziąć na siebie część kosztów dokumentacji niezbędnej do wybudowania tunelu pod torami „Odrzanki”

Pierwszy mały kroczek w kierunku budowy tunelu pod torami, właśnie został poczyniony. Powiat podjął decyzję o podpisaniu porozumienia z Nową Solą w sprawie współfinansowania dokumentacji niezbędnej dla tej inwestycji.

- Powiat zobowiąże się w 2019 roku do sfinansowania 33 proc. całkowitych kosztów dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami i wymaganymi pozwoleniami oraz zezwoleniami – mówiła na sesji skarbnik powiatu, Ewa Matyla. Dokumentacja, według szacunków, ma kosztować ok. 450 tys. zł. W ramach porozumienia starostwo zobowiązuje się też do sfinansowania całkowitych kosztów związanych z wypłatą odszkodowań za grunty oraz nieruchomości przejętych na własność powiatu na potrzeby przebudowy drogi. Wstępna, bardzo szacunkowa kwota to w tym przypadku od 100 do 150 tys. zł.

E. Matyla podkreśliła jednocześnie, że druga cześć uchwały dotyczy sytuacji, gdy uda się zdobyć środki zewnętrzne na budowę tunelu i podjęta zostanie decyzja o realizacji inwestycji.

- Mam prośbę. Niech te pieniądze, które zostaną przeznaczone na dokumentację, nie zostały zmarnowane. Jest to ostatnia szansa, żeby ten projekt zrealizować, drugiej może już nie być – apelował przed głosowaniem radny Henryk Dunas. Słowa te kierował głównie do wiceprezydenta Nowej Soli Jacka Milewskiego, który pojawił się na sesji.

Z kolei radny Andrzej Ziarek dopytywał: - Czy były przewidywane inne warianty? Zdaję sobie sprawę, że w tym miejscu wiadukt nie wchodzi w grę. Ale może gdzieś indziej? W lewo, prawo, 100, 150 metrów? Bo domniemam, że jakieś koncepcyjne rozpoznanie było i wyszło z niego, że ten tunel sprawdzi się najlepiej – mówił.

Krótko później na mównicy pojawił się wiceprezydent Milewski. - Jesteśmy na bardzo wstępnym etapie, więc trudno mówić o jakichś wariantach, natomiast analiza dotyczyła przede wszystkim dwóch miejsc, czyli ul. Wojska Polskiego i 1 Maja – tłumaczył. - Przyjęliśmy założenie, że inwestycja ma mieć charakter tranzytowy. Ulica Wojska Polskiego w sposób naturalny łączy miasto z S3, wszystko wskazuje na to, że to jest właściwe miejsce – wyjaśniał.

Według wyliczeń J. Milewskiego, inwestycja dotyczy ponad połowy mieszkańców powiatu, czyli prawie 44 tys. osób. Właśnie tyle mieszka na zachód od „Odrzanki”, a centrum stolicy powiatu, czyli Nowej Soli, jest już po drugiej stronie linii.
Głosowanie radnych okazało się formalnością. Uchwała w sprawie porozumienia przeszła niemal jednogłośnie. Jedynie Jolanta Kaniewska wstrzymała się od głosu.

- Chciałbym podziękować, że daliście się państwo zabrać do krainy marzeń – mówił po głosowaniu wiceprezydent. - Odnosząc się do apelu radnego Dunasa, mogę tylko zadeklarować jedno: zrobimy wszystko co w naszej mocy, by to zadanie doprowadzić do końca. Żadnej gwarancji dać nie mogę, natomiast wiele rzeczy z krainy marzeń udało nam się zrealizować, wiec mam nadzieję, że to również się uda – mówił.

- Podjęliśmy już pewne kroki szukając źródeł finansowania. Oczywiście środki unijne to podstawa. Wiemy, że są przygotowywane programy krajowe dotyczące dróg na kolejne lata. Takie spotkanie odbyło się ostatnio w Warszawie, uczestniczyła w nim pani naczelnik Beata Kulczycka. I tam pojawiły się sygnały, że być może będą środki na tego typu zadania – skwitował J. Milewski.

Realizację dokumentacji przewidziano na pierwszy kwartał 2019 roku.

Filip Pobihuszka

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.