Wiadomości sportowe z Breslau
Pasjonujemy zbliżającymi się The World Games. Przed stu laty wrocławianie także interesowali się sportem, bacznie obserwowali wszelkie sportowe wydarzenia, także mistrzostwa w wioślarstwie.
W tym tygodniu nawiązujemy do historii sportów wodnych w dawnym Wrocławiu. W 1920 roku jedną z najbardziej popularnych dyscyplin było wioślarstwo. Co ciekawe, dobrze w tym sporcie radziły sobie także kobiety.
Organizowano regaty, a całe tłumy przybywały, by oglądać zawody z trybun. Dziś takie emocje wzbudzają może jedynie Wyścigi Smoczych Łodzi, a i tu atmosfera imprezy wydaje się bardziej piknikowa. Tymczasem zawody wioślarskie w Breslau były jedną z ważniejszych sportowych imprez.
Ówczesny klub wioślarski, „Wratislavia”, już wtedy miał dość długą historię. Powstał bowiem w 1878. Wyodrębnił się poprzez podział Pierwszego Wrocławskiego Klubu Wioślarskiego (E.B.R.V.), założonego dwa lata wcześniej. Klub Wratislavia wydzierżawił teren przy ulicy Na Grobli 9 (obecnie numerem 32). W 1891 wybudowano tam obiekt, a nad gzymsem umieszczono napis: Ruder-Verein „Wratislavia” (zob. na zdjęciu).
Czerwiec to także czas wypoczynku, dlatego w gazecie pojawiały się również reklamy związane z ubezpieczaniem bagażu. Jedno z miejsc, gdzie można było ubezpieczyć swój bagaż, znajdowało się na ulicy Piłsudskiego.
Zobaczcie, o czym jeszcze wiosną 1920 roku pisali dziennikarze „Breslauer Zeitung”.
Regaty w Breslau
Wtorek, 29 czerwca 1920.
Śląskie Regaty Wioślarskie, dzień drugi.
Wiatr z zachodu, który zakłócał do tej pory regaty, zmienił wczoraj kierunek i wiał na wschód. Uczestnicy zawodów mogli zatem płynąć gładko, bez przeszkód i spokojnie.
Na grobli przy ogrodzie zoologicznym postawiono długie trybuny dla widzów. Na plac, z którego można obserwować rozgrywane regaty, przybyła ogromna liczba miłośników sportów wodnych. Wszyscy pasjonaci wioślarstwa oczekują w tych dniach interesującej rywalizacji podczas zawodów i można już powiedzieć, że do tej pory się nie zawiedli.
Czwórka juniorska
Emocjonujący wyścig oglądaliśmy w wykonaniu czwórek juniorskich, które walczyły o nagrodę honorową wydawaną przez Deutscher See Verein. Od startu prowadziła załoga Weber, Springer, Draschwitz, Langbed, St. Schulz z z pierwszego wrocławskiego związku wioślarzy. I choć zawodnicy Wratislaven „deptali im po piętach”, zwycięska czwórka nie dała im się wyprzedzić do samego końca. Czwórka wyścigowa gości, nagroda honorowa Śląskiego Związku Regatowego
Pierwsze miejsce zajęli Willy Schlieme, Ernst Gotzmann, Bruno Kaufmann, Hermann Wiese, sternik Eugen Klar ze związku wioślarskiego w Raciborzu, którzy odkleili się od reszty już na początku i skończyli z czasem 5 minut i 35 sekund, drugie miejsce zajęła załoga z Neptuna Głogów (oryg. Neptun-Glogau), trzecie R.V. Brieg i czwarte R-Club Moewa-Neufalz. Załogi utrzymywały się przez długi czas na tej samej pozycji, zanim w wymienionej kolejności dotarły do mety.
Czwórka wyścigowa, juniorzy, mężczyźni, nagroda honorowa Dr. Otto Tugendhata
Łodzie popłynęły zwartym szykiem, dając piękny obraz sportowej walki o zwycięstwo. A to zdobyli: Walter Rother, Herbert Hackenberg, Reinhold Lasse, Erwald Urbach i sternik Hans Schulz. Zwycięstwo wyścig ukończyli w czasie 5 minut i 50 sekund.
Czwórki związkowe, wędrująca nagroda od Niemieckiego Związku Wioślarskiego (oryg. Deutscher Ruder Verband - przyp. red.)
Nagroda trafiła do wychowanków Wratislaven: Petermanna, Proaufera, Haslera, sternika Körnera, którzy zamknęli się w czasie 5 minut 46 sekund, wyprzedzając swoich równorzędnych przeciwników z Breslau (ci zakończyli wyścig z czasem 5 minut 50 sekund).
Nagroda honorowa kobiet środowiska wioślarskiego w kategorii juniorki
Odebrała ją Mar Boschann, która w 6 minut 15 i pół sekundy dotarła do mety. Tym samym uzyskała przewagę nad zawodniczką Vratislavii. Odpowiednio trzecie i czwarte miejsce zajęły Pautsch i Gnossa.
Czwórki miasta Breslau, nagroda Śląskiego Związku Regatowego
Pierwsi do merty dopłynęli Richard Deutsch, Hans Furchbrich, Stefan Toscht, Fritz Schnieber, sternik Paul Körner, zawodnicy Wratislavii, którzy od startu prowadzili, skończyli wyścig z czasem 5 minut 43 sekundy. Na całej trasie atakowali ich mocno zawodnicy Pierwszego Wrocławskiego Klubu Wioślarskiego, ale ostatecznie Schniebers dotarł do mety dziewięć sekund później.
Akademickie czwórki wyścigowe, żaglówki, nagroda honorowa Uniwersytetu i Politechniki
Artur Bricke, Hans Klosse, Ernst Krecker, Mar Schulze, i sternik Wolfram Lindner z Breslau przejęli od samego początku prowadzenie i uplasowali się na pierwszym miejscu przed Sarao-Silesia, kończąc wyścig z dobrym czasem 6 minut i24 sekund.
Główna nagroda ósemek Zawiedli nad zawodnicy, którzy wydawali się najbardziej interesujący. Wioślarze z Breslau nie startowali, ponieważ ich drużyna wcześniej występowała w czwórkach Wilhelmshafen. Zawodnicy Wratislaven osiągnęli znaczącą przewagę przed ósemką Breslauer Ruder Verband i zakończyli wyścig z czasem 5 minut 22 sekundy (Deutsch, Furchbrich, Toscht, Grüßner, Schilling, Petermann, Braufer, Hassler, St. Körner).