W Toruniu wyłączyli na noc sygnalizację. Na razie tylko na próbę
Wielu kierowców wścieka się stojąc w Toruniu nocą na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu z działającą sygnalizacją świetlną.
- W wielu miastach światłami sterują pętle indukcyjne. Nocą w przypadku zbliżania się do pustego skrzyżowania, włączają same zielone światło - mówi jeden z kierowców. - W Toruniu to, niestety, nie działa.
Zwolennikiem rozwiązania problemu jest radny Michał Jakubaszek (PiS), który złożył interpelację w tej sprawie.
- Rozwiązanie polegające na wyłączeniu sygnalizacji drogowej w nocy na skrzyżowaniach z powodzeniem stosowane jest w innych miastach np. w Bydgoszczy - argumentuje radny Jakubaszek.
- Zamiast czerwonych świateł włączone są żółte światła pulsujące. Dzięki temu kierowcy mogą płynnie przemieszczać się po mieście bez konieczności zatrzymywania na każdym skrzyżowaniu. Oczywiście wówczas obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego. Dzięki temu kierowcy nie stoją jak „kołki” na pustych skrzyżowaniach i mogą szybciej dotrzeć do domu. To przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo, dlatego na newralgicznych skrzyżowaniach sygnalizacja powinna zostać włączona także w nocy.
Kilka dni temu odbyło się posiedzenie Komisji Organizacji i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Toruniu, w którym uczestniczyli przedstawicie Urzędu Miasta, policji i Straży Miejskiej.
Komisja zaopiniowała pozytywnie wyłączenie sygnalizacji w godzinach nocnych w pierwszej kolejności na skrzyżowaniach: Konstytucji 3 Maja - Wyszyńskiego, Marii Skłodowskiej-Curie - Wschodnia, Przy Kaszowniku - Uniwersytecka - Dąbrowskiego, Matejki - Bema i Szosa Chełmińska - trasa średnicowa - Wybickiego.
W nocy z piątku na sobotę nastąpiły pierwsze wyłączenia. W planach są zmiany w kolejnych miejscach. Po sprawdzeniu możliwości technicznych wyłączenia planowane są także na skrzyżowaniach: plac św. Katarzyny - Szumana - Warszawska z zastrzeżeniem sygnalizacji dla wysiadających z tramwaju, Wola Zamkowa - Warszawska - Szumana - plac św. Katarzyny, Uniwersytecka - Dominikańska. Analizowane będzie wyłączenie sygnalizacji w następujących miejscach: Kościuszki - Batorego, plac 18 Stycznia - Warszawska, Wały gen. Sikorskiego - al. Solidarności, Szosa Chełmińska - gen. Bema - Podgórna (po zakończeniu przebudowy) oraz Szosa Lubicka - Dziewulskiego - Wyszyńskiego.
Sygnalizacje na Grudziądzkiej nie będą wyłączane, bo tam - zdaniem zarządcy dróg - obowiązuje mechanizm tak zwanej „zielonej fali”. Nie wszyscy kierowcy jednak ją dostrzegają.