Wnioski można składać od 22 stycznia do 23 kwietnia, później nie będą one uwzględniane. Rekompensaty za utracone deputaty węglowe w wysokości 10 tys. złotych mają być wypłacane od 1 czerwca do 31 grudnia 2019 roku.
Utracony deputat węglowy: Można składać wnioski o 10 tys. zł. Zobacz nasz poradnik
Ustawa o świadczeniu rekompensacyjnym z tytułu utraty prawa do bezpłatnego węgla oraz z tytułu zaprzestania pobierania bezpłatnego węgla przez osoby niebędące pracownikami przedsiębiorstwa górniczego weszła w życie we wtorek, 22 stycznia 2019 roku. To dopełnienie ustawy o rekompensatach za utracony deputat węglowy, która weszła wcześniej w życie, nie obejmując jednak swoim działaniem wszystkich uprawnionych do otrzymania świadczenia w wysokości 10 tys. złotych.
Komu przysługuje rekompensata za utracony deputat?
Teraz kwotę rekompensaty będą mogli odebrać ci, którzy zostali objęci działaniem ustawy oraz ci, którzy nie zdążyli złożyć wniosku w poprzednim terminie.
- O rekompensatę będą mogły ubiegać się osoby, którym przedsiębiorstwo górnicze zaprzestało wydawać bezpłatny węgiel w naturze lub w ekwiwalencie pieniężnym, a przedsiębiorstwo to prowadziło w dniu 31 grudnia 2011 r. wydobycie węgla kamiennego na podstawie koncesji - precyzują w Ministerstwie Energii. Uprawnieni są więc niektórzy byli pracownicy zakładów górniczych, emeryci i renciści oraz wdowy i sieroty górnicze.
Osoby uprawnione do rekompensaty mają dokładnie 90 dni, licząc od 22 stycznia, na złożenie wniosku. Termin upływa więc 23 kwietnia - później wnioski nie będą uwzględniane. W przypadku, gdy złożony wniosek o wypłatę rekompensaty będzie niekompletny, czyli nie zostaną dołączone potrzebne dokumenty lub zabraknie danych, przedsiębiorstwo niezwłocznie wezwie wnioskodawcę do uzupełnienia dokumentów, które powinien dostarczyć w terminie 14 dni. Wypłata rekompensat, czyli 10 tys. zł, rozpocznie się 1 czerwca i potrwa do 31 grudnia.
Co zrobić, by dostać pieniądze? Gdzie złożyć wniosek o rekompensatę za deputat węglowy?
- Aby otrzymać rekompensatę, uprawniona osoba będzie musiała wypełnić wniosek o rekompensatę, którego wzór stanowi załącznik do ustawy. Wypełniony wniosek wraz z oświadczeniem oraz dokumentami potwierdzającymi uprawnienie do rekompensaty należy składać w wyznaczonych punktach - czytamy w oświadczeniu opublikowanym na stronie Ministerstwa Energii. Wnioski można złożyć na terenie właściwej kopalni, gdzie podejmowane było zatrudnienie. Mamy więc kopalnie należące do JSW, jak m.in. KWK Zofiówka, Borynia, Jastrzębie, Budryk, Knurów-Szczygło-wice, ale też SRK: Czechowice-Dziedzice, KHW, Zabrze, oraz w punktach Tauron Wydobycie (Centrum) czy Szyb Piłsudski. Pełna lista punktów znajduje się między innymi na stronie: srk.com.pl.
Szczegółowe informacje dotyczące składania wniosków oraz wymogów z tym związanych można uzyskać na stronach internetowych spółek (SRK, JSW, Tauron Wydobycie, LW Bogdanka) oraz Ministerstwa Energii. Informacje w sprawie rekompensaty udzielane są także od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00 pod numerem infolinii: 32 757-45-54. Pytania można również kierować na adres e-mail: rekompensaty@srk.com.pl.
Czy długo trwa składanie takiego wniosku w kopalni?
- O ile sytuacja w punktach przebiega spokojnie, inaczej wygląda to u pań obsługujących infolinię - ostrzegają w Spółce Restrukturyzacji Kopalń. - Pięć stanowisk, dziesięć godzin dziennie, średnia rozmowy 5 minut, bywają dłuższe. Rekord: ponad pół godziny. Zdarza się również, że osoby obsługujące infolinię muszą przekazać telefon do osób zajmujących się już weryfikacją wniosków. Mają one większą wiedzę dotyczącą zasad i uprawnień do deputatów węglowych funkcjonujących na poszczególnych kopalniach - czytamy na stronie SRK.