Musimy mieć świadomość tego, że handel jest po to, by na sprzedaży zarabiać. I rata zero procent też będzie oznaczała, że ktoś na niej musi skorzystać - mówi dr Urszula Widelska z Politechniki Białostockiej
Niedługo rozpoczniemy świąteczne zakupy. Pani dużo wydaje na święta?
Na pewno za dużo. Ale i tak pocieszam się, że właśnie tyle powinnam wydać. Bo święta spędzam z dużą liczbą osób. I jestem w dużej mierze odpowiedzialna za przygotowanie tych świąt.
Czy przygotowujemy święta, czy nie - i tak zwykle łapiemy się na tym, że portfel pod koniec grudnia mamy dużo chudszy. Jak to się dzieje, że sklepy wyciągają od nas tyle pieniędzy?
Sklepy zawsze kuszą promocjami. Ale w takich specjalnych okazjach my na te promocje jesteśmy bardziej wrażliwi. Święta powodują, że te promocje są dla nas bardziej widoczne. Zresztą sklepy przygotowują też lepsze oferty. I jest ich o wiele więcej. Ktoś kiedyś powiedział, że w ogóle trudno jest kupić coś w dzisiejszych czasach bez promocji.
Ale i tak czasem kupujemy tylko dlatego, że jest jakaś promocja. Bo jest taniej!
To dobrze, jeśli zastanawiamy się nad zakupem pod kątem, który produkt jest dla nas bardziej korzystny cenowo. Z tymi promocjami to rzeczywiście jest tak, że dają nam one okazję kupienia czegoś taniej. Ale nie zawsze. Ale myśmy się nauczyli, że jeśli mamy napisane, że jak coś jest w promocji, to uważamy, że to musi być superokazja. Nie pamiętamy, że my oferty zawsze powinniśmy porównać. Bo promocja w jednym sklepie wcale nie musi oznaczać, że ten sam produkt w drugim sklepie bez promocji będzie kosztował więcej. A poza tym - możemy przecież też rozważyć produkt innej marki, ale posiadający te same właściwości. Wydaje mi się, że na te promocje powinniśmy się bardziej wyczulać w sytuacji zakupu produktów wybieranych, czyli takich, których użytkowanie będzie dłuższe. Oczywiście mniejsze ryzyko poniesiemy, jeśli kupimy produkt żywnościowy, który nie zaspokaja naszych oczekiwań. Najwyżej nie będzie nam smakował. Tu - nawet jeżeli będziemy niezadowoleni, to nic wielkiego się nie stanie. Następnym razem wybierzemy coś innego.
W dalszej części artykułu dowiesz się m. in.:
jakie sztuczki stosują sprzedawcy i jak nie dać się oszukać podczas promocji i wyprzedaży
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień