UPC przejmuje spółkę Multimedia Polska. Transakcja za 3 mld zł
Akcjonariusze gdyńskiej spółki Multimedia Polska SA podpisali z UPC Polska przedwstępną umowę sprzedaży 100 proc. posiadanych akcji. UPC za całościowe udziały w gdyńskiej firmie, jednej z największych na Pomorzu, zapłaci 3 mld zł. Po transakcji w zasięgu połączonej firmy znajdzie się kilka milionów gospodarstw domowych.
Ostateczna cena, za jaką nastąpi przejęcie gdyńskiej spółki Multimedia Polska przez UPC, będzie uzależniona od wyników operacyjnych i finansowych uzyskanych przez Multimedia Polska do dnia zamknięcia transakcji.
Na połączenie obu spółek zgodę musi wyrazić prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jeśli dojdzie ona do skutku, numer jeden na krajowym rynku telewizji kablowej przejmie trzecią firmę co do wielkości i będzie miał w swoim zasięgu ponad 4 mln gospodarstw.
- Dzięki tej transakcji znacznie zwiększy się skala naszej działalności w Polsce, gdzie już w tej chwili jesteśmy największym operatorem sieci kablowych. Transakcja ta wzmocni również nasze możliwości inwestowania w najnowocześniejsze produkty i usługi dla polskich konsumentów i firm, co pozwoli nam rozwijać się organicznie, wykorzystując to, że w zasięgu naszej sieci znajdzie się ponad cztery miliony gospodarstw domowych. Po sfinalizowaniu transakcji przystąpimy do modernizacji sieci Multimedia, aby klienci Multimedia mogli korzystać z superszybkiego internetu UPC i naszej platformy telewizji następnej generacji - Horizon TV - powiedział Mike Fries, prezes Liberty Global, do której należy UPC Polska.
- Jako Multimedia zawsze chcieliśmy być istotnym elementem dużych procesów konsolidacyjnych na polskim rynku telekomunikacyjnym. Zarówno w opinii mojej, jak i obecnego akcjonariatu Grupy Multimedia, polski rynek telekomunikacyjny wyczerpał proste formuły wzrostu - skomentował Andrzej Rogowski, prezes Zarządu Multimedia Polska. Rosnące wymagania klientów wymagają znaczących inwestycji, które będą mogły być realizowane tylko przez duże podmioty o zasięgu ogólnopolskim i globalnym, posiadające dostęp do odpowiedniego finansowania i najnowszych technologii. Rozdrobniony rynek kablowy wymaga dalszej konsolidacji w celu osiągania synergii, które umożliwią dalsze inwestycje, przy bardzo wysokiej konkurencyjności tego rynku. Moim zdaniem, jest to jedyna droga do utrzymania wysokiego tempa inwestycji w infrastrukturę, co w konsekwencji zawsze będzie z korzyścią dla konsumentów - dodał Rogowski.
Planowana transakcja nie obejmuje sprzedaży biznesu usług spoza działalności telekomunikacyjnej Grupy, tj. energii, gazu i ubezpieczeń.
Jak deklaruje UPC, przejęcie konkurenta ma na celu rozwój rynku kablowego, w tym dalszy rozwój technologiczny i inwestycje w sieci.
UPC Polska sp. z o.o. to największy operator sieci kablowych w Polsce, którego sieci obejmują 3,1 mln gospodarstw domowych w Polsce. Natomiast Multimedia Polska to trzeci co do wielkości operator kablowy w Polsce, którego sieci obejmują 1,6 mln gospodarstw domowych. Z usług UPC korzysta 1,4 mln klientów, którzy wykupili łącznie 2,9 mln usług; natomiast z usług Multimedia Polska korzystało 0,8 mln klientów, którzy wykupili łącznie 1,6 mln usług, w tym 643 tys. usług wideo, 493 tys. usług szerokopasmowego internetu.
Multimedia Polska rozwijała się przez 25 lat. Początki Grupy sięgają 1991 r., kiedy to w Kaliszu i Gdyni utworzone zostały dwie niepowiązane ze sobą spółki: Multimedia oraz Szel-Sat. Twórcami byli polscy przedsiębiorcy. Jednym z nich był Andrzej Rogowski, obecny prezes Multimedia Polska. Firma dostarcza telewizję cyfrową z wideo na żądanie, szerokopasmowy internet stacjonarny i mobilny, usługi telefonii stacjonarnej i mobilnej. Jako pierwsza w Polsce wprowadziła w 2007 roku cyfrową telewizję kablową wysokiej rozdzielczości. Spółka była notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w latach 2006-2011.
W pierwszej połowie tego roku Grupa Kapitałowa Multimedia Polska osiągnęła przychody w wysokości 365,4 mln zł, a zysk netto wyniósł 11,7 mln zł.