Upadek Schengen będzie kosztowny
Upadek strefy Schengen byłby potężnym ciosem dla całej Unii. Koniec otwartych granic mógłby kosztować Wspólnotę nawet 1400 mld euro.
Jeśli wspólnota europejska nie poradzi sobie z falą uchodźców, może to oznaczać koniec strefy Schengen, która umożliwia swobodny przepływ ludzi, towarów i kapitału. Koniec otwartych granic może kosztować Wspólnotę nawet 1,4 bln euro (1400 mld euro) – alarmuje Fundacja Bertelsmanna. Upadek Schengen to nie tylko spadek liczby turystów, ale też m.in. straty związane ze wzrostem cen importowanych produktów.
Upadek Schengen spowoduje także zwiększenie kosztów dla państw spoza strefy
Według analizy przygotowanej przez Fundację Bertelsmanna według najgorszego scenariusza koniec Schengen będzie oznaczał dla UE ogromne straty. Mowa jest nawet o 1,4 bln euro w ciągu następnej dekady. Koszty dla samych Niemiec mogłyby wynieść 235 mld euro, dla Francji – 244 mld.
Jak podaje „The Times”, upadek Schengen spowoduje także zwiększenie kosztów dla państw spoza strefy. Na jej likwidacji do 2025 r. Chiny mogłyby stracić nawet 288 mld euro, USA – 276 mld euro. – Jeśli przywrócimy kontrole graniczne w Europie, już dziś słaba gospodarka zanotuje kolejne spadki – przyznał prezes fundacji Aart de Geus.
Strefa Schengen powstała ponad 30 lat temu, obecnie liczy 26 członków. 22 z nich należy do Unii Europejskiej. Aby powstrzymać kolejne fale uchodźców przybywających do Europy, głównie z Bliskiego Wschodu i Afryki, w wielu krajach przywrócono kontrole na granicach. Niemcy zdecydowały się na taki krok już w zeszłym roku, ich śladem coraz chętniej podążają kolejne państwa. Coraz głośniej mówi się, że to początek końca strefy Schengen.
Upadek strefy byłby nie tylko katastrofalnym ciosem dla Europy. Straty związane by były ze spadkiem liczby turystów, a także wzrostem cen importowanych produktów.
Kryzys imigracyjny jest głównym tematem obrad unijnych ministrów spraw wewnętrznych w Brukseli. Politycy omawiali możliwość utworzenia europejskiej straży granicznej i przybrzeżnej. Debatowali też nad nowelizacją ustawy kodeksu granicznego Schengen.
Autor: Sylwia Arlak