Uczymy zrozumienia oraz akceptacji odmienności
Wszyscy uczniowie ośrodka z Radziejowa, bez względu na wiek, potrzebują indywidualnego podejścia i dostosowanych do siebie form i metod pracy.
Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego podczas apelu z okazji Światowego Dnia Ziemi zaprezentowali przedstawienie, w którym pod postaciami powietrza, wody i lasu apelowali o dbanie o środowisko naturalne.
Najbardziej wymowna była inscenizacja, w której Ziemia przygnieciona odpadami wołała o pomoc. Uczniowie SOSW nie pozostali obojętni na jej wołanie zaczęli sprzątać ziemię segregując śmieci.
Uczniowie tej placówki są niezwykle aktywni. Wspólnie z opiekunami organizują różne akcje, jak choćby tę, dotyczą Światowego Dnia Ziemi, która połączona była z konkursami: wiedzy ekologicznej i plastycznej z wykorzystaniem surowców wtórnych.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy istnieje od 2000 roku. Przejął zadania po szkole specjalnej, która wcześniej funkcjonowała w Radziejowie. Zadania nowej placówki zostały rozszerzone o funkcje opiekuńcze. Poprzednia szkoła, choć była placówką specjalną, funkcjonowała tradycyjnie, czyli od dzwonka, do dzwonka. Gdy kończyły się lekcje, dzieci wracały do domów. Ale wśród uczniów byli i tacy, którzy wymagali całodobowej opieki, na przykład w internacie. Stąd decyzja o utworzeniu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
Dziś w ośrodku opiekę znajduje ponad setka młodych ludzi, wśród których połowa ma całodobową opiekę i mieszkanie w internacie.
Ośrodek jest integralną częścią Zespołu Szkół i Placówek w Radziejowie. Obejmujemy opieką dzieci i młodzież do 25 roku życia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym oraz głębokim, które potrzebują specjalistycznej pomocy i indywidualnego podejścia. Przygotowujemy dzieci i młodzież do udanego startu w dorosłą przyszłość.
Zatrudniamy wysoko wykwalifikowaną kadrą pedagogiczną, stwarzamy odpowiednie i warunkami pracy, mamy dobrze wyposażone pracownie, realizujemy systematyczną i rzetelną naukę. Dajemy szansę osobistego rozwoju, a także uczymy zrozumienia oraz akceptacji odmienności - mówi Daria Kurzawa, kierownik ośrodka. - Wszyscy, bez względu na wiek, potrzebują indywidualnego podejścia i dostosowanych do siebie form i metod pracy. Każde z dzieci widzi i odbiera otaczający je świat zupełnie inaczej. Duża część z nich uczy się wykonywania podstawowych czynności, funkcjonowania w środowisku, relacji społecznych, odpowiednich reakcji na emocje zarówno swoje jak i innych, po prostu życia, nie łatwo być bowiem ciut innym w świecie tylko z pozoru, ale jednak równych.