Tunel DTŚ w Gliwicach gotowy. Na górze będzie skwer

Czytaj dalej
Fot. Arkadiusz Gola
Maria Olecha-Lisiecka

Tunel DTŚ w Gliwicach gotowy. Na górze będzie skwer

Maria Olecha-Lisiecka

13 dni - tyle pozostało drogowcom z konsorcjum firm Eurovia Polska SA i PORR Polska Infra- structure SA na dokończenie 5,6 km Drogowej Trasy Średnicowej w centrum Gliwic. Zdecydowana większość obiektów inżynieryjnych, jakie powstały na tym odcinku (jest ich 14), jest gotowa. Osiem zostało już oddanych kierowcom. Najnowszy to przebudowana ul. Częstochowska (fragment DW 901). Powstał tutaj jeden z węzłów DTŚ.

Gotowe są także węzły z DK 88 (jest to rondo turbinowe, które połączyło DTŚ, DK 88 i ul. Portową), DK 78, most nad Kłodnicą o długości ponad 0,5 kilometra oraz kładki dla pieszych.

Śródmiejskim odcinkiem średnicówki przejedziemy dopiero wiosną 2016 roku, po zakończeniu przeglądów i odbiorów, które mogą potrwać nawet trzy miesiące. Sam odbiór wykańczanego tunelu potrwać może kilka tygodni. Obiekt jest wciąż wyposażany w 11 systemów bezpieczeństwa.

Po otwarciu DTŚ-ki kierowców czeka kolejna rewolucja drogowa, bowiem zmieni się organizacja ruchu na ul. Dworcowej, pod którą biegnie tunel. Przez lata była to jednokierunkowa ulica z dwoma pasami ruchu. Po otwarciu DTŚ-ki będzie dwukierunkowa.

Przypomnijmy, że to ostatni brakujący odcinek DTŚ, aby trasa spełniła wreszcie swoją rolę i połączyła Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Biegnie od węzła w rejonie ul. Kujawskiej do węzła z DK 88 w Gliwicach.

Jego częścią jest tunel o długości 493 metrów, który biegnie pod ulicami Dworcową i Zwycięstwa. Jest dwukomorowy na wlocie i wylocie, a miejscami czterokomorowy. Właśnie rozpoczęło się wyposażanie obiektu. Okładziny ścian tunelu są prawie gotowe. Na wlocie i wylocie są dźwiękochłonne. Gotowy jest betonowy strop. Trwa montaż 212 lamp przejazdowych, 345 wjazdowych i 122 ewakuacyjnych. Wszystkie to lampy sodowe.

- Intensywność światła lamp będzie dostosowana do światła dziennego - mówi Maciej Tomczak, inżynier kontraktu z DTŚ SA. - Paradoksalnie więcej lamp będzie świeciło w dzień, gdy oczom kierowcy trudno dostosować się do ciemności tunelu - tłumaczy.

Przyjechały już także z Hiszpanii wielkie wentylatory. Jest ich 30. Dzięki temu gliwicki tunel, choć krótszy od katowickiego (w Katowicach ma od 658 do 667 m), będzie lepiej wentylowany. Będzie tutaj ponadto 50 kamer z wideodetekcją, czyli takich, które potrafią wykryć wszelkie zdarzenia w tunelu, oraz 16 monitorujących przestrzeń przed i w tunelu. W Katowicach kamer jest odpowiednio: 24 i 10.

W tunelu będzie 11 różnych systemów, m.in.: zasilania; oświetlenia zwykłego i awaryjnego, wentylacji, wykrywania i sygnalizacji pożaru, moni-toringu, ratunkowy, detekcji, nadzoru i sterowania ruchem w tunelu oraz zarządzania tunelem.

- Trwa montowanie systemów wentylacji, monitoringu i wykrywania pożarów. Sukcesywnie montowane będą kolejne systemy - zaznacza Maciej Tomczak.

Drogowcy ustawili już ekrany akustyczne na długości 2,5 km tego odcinka. - To szesnaście odcinków ścian w technologii murów oporowych. Wszystkie są dźwiękochłonne - mówi Maciej Tomczak. Ponadto w centrum Gliwic, dokładnie na pl. Piastów, stoją już także tablice informujące kierowców o tym, jak dojechać do DW 902, czyli DTŚ. A przed wjazdem do tunelu, z obu kierunków, są ustawione tablice informacyjne i znaki informacyjne o zmiennej treści.

- Tablice są odpowiednio wcześniej, aby kierowcy wiedzieli, czy do tunelu można wjechać, a znaki są przed wjazdem. Informują o dopuszczalnej prędkości. Będzie ona taka sama, jak w Katowicach - 70 km/h - podkreśla Tomczak. Takie właśnie tablice są np. na katowickim Dębie. Informują o tym, czy tunel jest otwarty czy zamknięty dla pojazdów i podają godzinę.

Warto zaznaczyć, że tunel DTŚ w Gliwicach będzie czwartym w Polsce, a drugim na Śląsku tak nowoczesnym tunelem drogowym. Pozostałe są w ciągu Wisłostrady w Warszawie, wspominany już w Katowicach (także DTŚ) i w Lalikach (to droga ekspresowa S69).

- Jezdnie wjazdowe i wyjazdowe mają warstwy asfaltu, w samym tunelu jest beton. To ze względów bezpieczeństwa. Podobnie jest w tunelu katowickim - wyjaśnia Maciej Tomczak.

Śródmiejski odcinek średnicówki, którego budowa trwa od jesieni 2013 roku, ma być gotowy do końca roku. Codziennie na budowie pracuje tutaj ponad 700 osób.

Czy zdążą do 31 grudnia? - Musimy zdążyć, taki jest kontrakt. Odbiory będą na początku roku, a wiosną przyszłego roku powinniśmy oddać drogę kierowcom - zapowiada Tomczak.

Jak podkreśla, ostatni gliwicki odcinek DTŚ jest skomplikowany technicznie. Powstało tutaj 14 nowych obiektów inżynieryjnych, z czego 7 zostało już oddanych do użytku. Wśród tych 14 obiektów są m.in. węzły z DK 78, DK 88, ronda, kładki dla pieszych, most nad Kłodnicą o długości ponad 500 m oraz tunel.

Niegotowe jest jeszcze wykończenie tunelu „u góry”. Będą tu trasy dla pieszych, które połączą ul. Zwycięstwa z ulicami Fredry i Dubois. Powstaje skwer z alejkami, ławkami i latarniam. Alejki przecinają się tworząc trójkątne przestrzenie, które zostaną obsadzone zielenią: trawą, kwiatami i drzewami.

Jeśli jesteś zainteresowany ofertą kliknij w ten link

W3Schools

Maria Olecha-Lisiecka

Jestem dziennikarką i szefową Newsroomu Dziennika Zachodniego. Piszę o Śląsku, a szczególnie o Gliwicach i Zabrzu, ale także o Kościele, inwestycjach, drogach i... książkach. Robię też zdjęcia. Książki to moja wielka pasja od lat, dlatego w DZ mam program wideo o książkach Prolog. Lubię rozmawiać i słuchać ludzi, więc przeprowadzam wywiady, m.in. z pisarzami i pisarkami, a także z przedstawicielami Kościoła w Polsce. Jestem laureatką II nagrody w konkursie Silesia Press 2020, zostałam też wybrana Dziennikarką Roku 2017 DZ i Dziennikarką Multimedialną Roku 2010 DZ. Kocham góry i lato, słucham Iron Maiden. Uważam, że kobieca strona piłki, czyli futbol od kuchni, jest często ciekawsza od tego, co dzieje się na boisku. Relaksuję się czytając i gotując.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.