Radni podczas ekspresowej sesji zabezpieczyli pieniądze na remont
Prawie przez rok wjazd do centrum Szczecina Trasą Zamkową będzie utrudniony. Przyszła pora na poważną modernizację tej 30-letniej arterii.
- Jeszcze przez rok, dwa lata dałoby się nią jeździć, ale jest w złym stanie. Oczywiście nie ma zagrożenia, ale przyszła pora, żeby ją porządnie naprawić - mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina do spraw inwestycji.
Prace mają ruszyć w październiku i obejmą odcinek od wjazdu na lewobrzeże w kierunku pl. Żołnierza i zjazdu do ulicy Jana z Kolna.
Ekspresowa sesja
Wczoraj radni Szczecina zabezpieczyli dodatkowe pieniądze, aby od października prace mogły ruszyć. Sprawa była pilna, bo postępowanie przetargowe jest w toku.
Dlatego prezydent zwołał sesję. Mimo wakacji stawiło się dwudziestu z 31 radnych. W porządku obrad były tylko dwa punkty. W ciągu kilku minut radni zgodzili się „przesunąć” brakujące 13,5 mln zł na remont Trasy Zamkowej z inwestycji, które są dopiero w planach na dalsze lata (remont dróg oraz centrum przesiadkowe na Dworcu Górnym).
Cztery firmy
Do przetargu, który ogłosił zarząd dróg, stanęły cztery firmy, które mają doświadczenie w naprawianiu konstrukcji mostowych. Trzy z nich proponują podobne kwoty za wykonanie prac. Władze miasta miały zabezpieczone w budżecie kilkanaście milionów mniej. Stąd konieczność przesunięcia pieniędzy z innych, przyszłych inwestycji.
- To wcale nie oznacza, że inwestycje, z których przesuwamy pieniądze na Trasę Zamkową, nie zostaną zrealizowane. One są zaplanowane w terminie późniejszym i dlatego bez żadnego uszczerbku mogliśmy dokonać takiego zabiegu - zapewnia Michał Przepiera.
Będą utrudnienia
Zwycięzca przetargu będzie miał 48 tygodni na wykonanie prac.
- Umowa jest tak skonstruowana, że czas biegnie od rozstrzygnięcia przetargu, a nie dopiero od wejścia na budowę. Chcemy, aby we wrześniu 2018 roku kierowcy jeździli już po zmodernizowanej trasie - dodaje Michał Przepiera. I przyznaje, że kierowcy muszą się liczyć z utrudnieniami, choć przejazd cały czas będzie.
- Dwa pasy ruchu zawsze będą czynne - zapowiada.
Prace obejmą nie tylko nową nawierzchnię asfaltową, ale przede wszystkim warstwę konstrukcyjną, w tym usuwanie korozji i naprawę metalowych elementów nośnych.
Trochę historii
Decyzja o budowie Trasy Zamkowej zapadła w latach 70. XX w. Łącznie ma ponad 2,3 km. Nazwę wybrano w konkursie. Obecnie jej patronem jest Piotr Zaremba, pierwszy prezydent powojennego Szczecina. Budowa zaczęła się 4 lutego 1978 r. Nitkę wjazdową do centrum zakończono w 1987 r., wyjazdową (jest w lepszym stanie) dziewięć lat później.