Trasa Aglomeracyjna już za rok
Umowa została podpisana. Już za miesiąc ekipy mają wejść na budowę Trasy Aglomeracyjnej. Koszt to 22,5 mln zł
- Pierwsze prace powinniśmy rozpocząć w ciągu miesiąca, natomiast ich zakończenie ma nastąpić w sierpniu 2018 roku. Ale wydaje się, że roboty powinniśmy zakończyć wcześniej, tak, by zmotoryzowani i piesi mieli jak najmniej kłopotów - powiedział na wczorajszej konferencji prasowej, zaraz po podpisaniu kontraktu, dyrektor rejonu Budiumeksu Grzegorz Domaradzki.
Budimex wybuduje trasę za 22,5 mln zł
Budimex będzie wykonawcą przebudowy Trasy Aglomeracyjnej. A także na sporej jej części budowy od przysłowiowego zera. Stanie się tak w wyniku wygrania przetargu. Miasto zapłaci prawie 22,5 mln zł, przy czym większość z tej sumy, bo 85 procent to pieniądze z tzw. ZIT-ów czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, natomiast 15 procent ma pochodzić z własnego budżetu.
Trasa weźmie swój początek między obecnym rondem przy markecie Netto a budynkiem dworca PKS, by później pobiec ulicą Ułańską w kierunku ulicy Batorego. Na Ułańskiej zmieni się niewiele, nadal pozostaną dwa pasy, po jednym w każdym kierunku, ale dodatkowo pojawi się ciąg pieszo - rowerowy. Nowa będzie też nawierzchnia.
Na Batorego rondo będzie rozbudowane
Na ulicy Batorego rozbudowane zostanie istniejące rondo, bo stąd trasa pobiegnie obecnym szlakiem szutrowym, obok placu PKS w kierunku ulicy Dąbrowskiego i dalej alei Zjednoczenia. Od ronda będzie cztery pasy, po dwa w każdym kierunku, zbudowany zostanie też ciąg pieszo - rowerowy. Skrzyżowanie ulicy Dąbrowskiego z Trasą Aglomeracyjną ma być tradycyjne.
Na Dąbrowskiego nowa organizacja ruchu
W odpowiedzi na pytania o ewentualne zastrzeżenia Czytelników, że będą mieli utrudniony dojazd do domów i firm, prezydent Janusz Kubicki odpowiedział, że nikomu nie będzie utrudniał dojazdu, natomiast ostateczny kształt skrzyżowania ulicy Dąbrowskiego i trasy zostanie ustalony po rozmowach i dyskusji.
Prezydent Kubicki zdradził też, że już rozpoczęto przygotowania do dalszej rozbudowy Trasy Aglomeracyjnej w kierunku osiedla Zacisze i nowego ronda na skrzyżowaniu ulicy Zacisze z al. Wojska Polskiego. Wtedy byłaby ona drogą alternatywną do ulicy Bohaterów Westerplatte i alei Wojska Polskiego.
- W wyniku przetargu mamy pewne oszczędności, stąd chcemy jak najszybciej rozbudowywać Trasę Aglomeracyjną - zapowiedział prezydent Kubicki.
Już w przyszłym roku trasa będzie dłuższa
Zdradził też, że działkowcy nie zgodzili się na oddanie części ogródków, dlatego na al. Zjednoczenia planowane jest kolejne rondo, tuż obok obecnej Centrali Rybnej. Stąd aż do osiedla Zacisze też planowane są cztery pasy, po dwa w każdym kierunku. Być może roboty rozpoczną się już w przyszłym roku.
Od ulicy Batorego do alei Zjednoczenia trasa będzie liczyła 1.460 metrów, a jezdnie będą miały po 7 metrów szerokości. Niestety rozbudowa trasy wiąże się z wykwaterowaniem 10 rodzin. Większości już zaproponowano lokale zastępcze. Z pozostałymi trwają negocjacje.
Tu przypomnijmy, że Budimex nie jest firmą nową na zielonogórskim rynku. Wcześniej budował jeden z odcinków ekspresówki S3 między Międzyrzeczem a Sulechowem, a obecnie buduje dwa odcinki S3, pierwszy od Zielonej Góry Północ do Niedoradza a drugi z Niedoradza do Nowej Soli oraz łącznik z S3 na osiedle Pomorskie.