Transport Katowic w liczbach: drogi, przystanki, kierowcy i... kolizje [INFOGRAFIKI]
Przez rok specjaliści z Krakowa analizowali istniejącą w Katowicach sieć dróg i nasze zachowania "komunikacyjne". Efektem jest plan transportowy dla Katowic, który sięga roku 2030. KOMUNIKACJA KATOWIC W LICZBACH: INFOGRAFIKA
Przez rok specjaliści z Krakowa analizowali ruch w Katowicach. W piątek zaprezentowali diagnozę. Rekomendują inwestycje w komunikację zbiorową. Wieloletni plan transportowy dla Katowic sięga do roku 2035. To dokument strategiczny, ważny np. przy podejmowaniu starań o środki unijne. Za 920 tys. złotych na zlecenie urzędu miasta przygotowało go konsorcjum firm z Krakowa, które wygrało przetarg. To Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, firmy Via Vistula i IMS. Dokument nie został jeszcze zatwierdzony, do końca lutego trwały konsultacje w tej sprawie.
Konsorcjum zdiagnozowało sytuację komunikacyjną miasta i przedstawiło dwa warianty rozwoju: rekomendowany, ze zwiększeniem udziału komunikacji publicznej (obecnie udział transportu publicznego w całym ruchu w Katowicach to 36 proc., podczas gdy w innych dużych miastach nawet 50 proc.) i wariant zakładający budowę coraz to nowych dróg.
- Nie zajmowaliśmy się pojedynczymi projektami, lecz traktowaliśmy miasto całościowo - zastrzegł inż. Jan Friedberg z konsorcjum. Jak przyznał, plan to kompromis między ekspertami a miastem. Zdaniem samych mieszkańców, którzy w konsultacjach brali udział, wariant z większym udziałem transportu indywidualnego ma usankcjonować zamierzenia inwestycyjne miasta, czyli plany budowy nowych dróg. M.in. "małej" obwodnicy Podlesia, wydłużenia Bocheńskiego. W planach jest też przebudowa Roździeńskiego, od tunelu do węzła Bagienna czy wiadukt nad torami jako wydłużenie Grundmanna do autostrady A4.
Oto, jak rosła w Katowicach w ostatnich latach liczba zarejestrowanych samochodów osobowych.
A komunikacja zbiorowa? W planach władz miasta jest budowa kilku centrów przesiadkowych, a także dwóch linii tramwajowych: do Kostuchny i wzdłuż Grundmanna. Zdaniem specjalistów z konsorcjum, warto inwestować raczej w ten rodzaj transportu: w Katowicach jego udział w ruchu wynosi 36 proc. podczas gdy w innych dużych miastach nawet 50.
Oto najważniejsze drogi Katowic:
A4 – autostrada prowadząca z zachodu na wschód przez południową Polskę. Stanowi odcinek drogi międzynarodowej E40. W Katowicach jej najważniejszym węzłem jest węzeł Murckowska
S86 – droga zbudowana w latach 1978-1986 jako odcinek DK86 o długości 6,8 km łączący Katowice (węzeł Roździeńskiego) i Sosnowiec. Jest to główny kanał komunikacyjny łączącyZagłębie Dąbrowskie i Konurbacje Górnośląską. W Katowicach jest częścią al. Walentego Roździeńskiego. 13 października 2015r. droga ta została dopisana do listy dróg ekspresowych
zmianą rozporządzenia.
DW902 – czyli Drogowa Trasa Średnicowa. Droga znajdująca się w całości na obszarze woj. śląskiego. Przebiega równoleżnikowo i niemal równolegle względem autostrady A4 (na północ od niej). Łączy miasta GOP: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice.
DK79 – droga przebiegająca z centralnej przez południowo-wschodnią do południowej części kraju. Jeden z trzech traktów komunikacyjnych łączących Katowice i Kraków. Przez większość trasy podąża za biegiem Wisły,
DK81 – droga z Katowic od węzła Giszowiec (DK86) do Harbutowic koło Skoczowa. Trasa prawie w całości dwujezdniowa czteropasowa. Od 2011r. na drodze wprowadzone zostały opłaty w systemie viaTOLL za przejazd autobusów i pojazdów ciężarowych
DK86 – droga stanowiąca połączenie Katowic i miast Zagłębia Dąbrowskiego z Łodzią i Częstochową oraz z Cieszynem. Droga ma swój początek w Podwarpiu, następnie biegnie przez Będzin i Sosnowiec, aż do Katowic, gdzie krzyżuje się z DTŚ, A4 oraz DK81. Koniec trasyzlokalizowany jest w Tychach.
Komunikacja w liczbach: drogi, przystanki, kierowcy. Zobacz infografikę