Tramwajem do Fordonu
Ta najdłuższa linia tramwajowa, wybudowana w Polsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat, jest jednocześnie największą inwestycją w transport publiczny w historii Bydgoszczy.
Oficjalne otwarcie zupełnie nowej linii tramwajowej łączącej dzielnicę Fordon z centrum Bydgoszczy, miało miejsce 16 stycznia 2016 roku. Prace przy tej ważnej inwestycji trwały ponad dwa lata, pierwsze z nich rozpoczęły się już w listopadzie 2013 roku. Trzeba wiedzieć, że pierwsze plany zbudowania nowej linii tramwajowej do Fordonu sięgały początku istnienia tego siedemdziesięciotysięcznego bydgoskiego osiedla. Jednak w tamtych latach brak środków finansowych powodował przesuwanie inwestycji na dalszą przyszłość. Dopiero w 2009 roku przystąpiono do prac projektowych linii tramwajowej do Fordonu, które ukończono w 2012 roku.
Dzięki tramwajowemu połączeniu największej dzielnicy miasta z centrum, znacznie skrócił się czas dojazdu komunikacją publiczną i wzrosło bezpieczeństwo. Powstały nowe ronda i sygnalizacje świetlne, przebudowane zostały układy drogowe i skrzyżowania. Wyremontowano oraz zmodernizowano przyległe ulice, a także stworzono zintegrowany węzeł przesiadkowy Bydgoszcz Wschód. Obok zmian infrastrukturalnych wzrósł komfort samej podróży, zakupione zostały nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje.
Największym wyzwaniem była budowa ponad półkilometrowej estakady nad ulicą Fordońską, stacją Bydgoszcz Wschód, ulicą Inwalidów i Lewińskiego. Stacja kolejowa została przeniesiona w kierunku zachodnim, co wymagało zbudowania nowego układu torowego i peronów. W ramach inwestycji wybudowano pętlę Łoskoń z elementami zajezdni oraz trzy pętle awaryjne. Zdecydowanie rozbudowano też układ drogowy, m.in. dobudowano drugą jezdnię na ul. Akademickiej, powstały cztery ronda, a wiadukt na Skarżyńskiego wyposażono w windy i dodatkowe schody.
Wartość inwestycji wraz z taborem zamknęła się kwotą 437 mln zł, w tym unijne dofinansowanie wyniosło ponad 209 mln zł.