To będzie rok dużych inwestycji
Czeka nas przede wszystkim otwarcie linii do Fordonu oraz początek prac na ulicy Grunwaldzkiej.
Za nami dwanaście trudnych i wyczerpujących miesięcy na bydgoskich drogach. Działo się sporo. Niestety więcej ocen jest tych negatywnych, bo doszło do wielu opóźnień i wpadek nie wspominając już o strajku pracowników Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. Pojawiły się jednak pozytywy, jak ukończona o czasie rozbudowa Węzła Zachodniego. Czego natomiast możemy spodziewać się w nadchodzącym czasie?
Na pierwsze ogromne wydarzenie nie przyjdzie nam długo czekać. 16 stycznia ma zostać oficjalnie otwarta linia tramwajowa do Fordonu. Początkowo do największej dzielnicy Bydgoszczy mieliśmy jeździć od soboty, ale ze względu na opóźnienia Pesy w montażu zamówionych do obsługi trasy Swingów, datę otwarcia trzeba było przenieść o dwa tygodnie.
Cała, niemal 10-kilometrowa trasa jest już natomiast w pełni wybudowana. - Drobne prace potrwają jeszcze wiosną, ale oczywiście nie wpłyną one na otwarcie linii - zapewniał nas wielokrotnie Maciej Kozakiewicz, prezes spółki Tramwaj Fordon.
W tym roku ma zakończyć się przebudowa drugiego odcinka ulicy Chodkiewicza od ks. Wawrzyniaka do alei kard. Wyszyńskiego. Początkowo inwestycja miała ruszyć wiosną tego roku, ale ze względu na ogrom prac trzeba było rozpocząć ją wcześniej. - Na miejscu prac swoje działania musi wykonać kilkunastu gestorów sieci - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Roboty na ulicy Chodkiewicza mają potrwać do września.
Nieco wcześniej, bo na przełomie lipca i sierpnia pierwsze wbicie łopaty zapowiadane jest przy rozbudowie ulicy Grunwaldzkiej. Przypomnijmy, że inwestycja zakłada poszerzenie jezdni po obu stronach od Węzła Zachodniego aż do granic miasta. Prace zostaną podzielone na trzy etapy i zakończą się w 2019 roku.
Po wakacjach planowane jest także rozpoczęcie prac na ulicy Kujawskiej i budowa w tym miejscu torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą. Obecnie kończą się prace projektowe, a cała inwestycja ma być gotowa do 2018 roku.
Drogowcy chcą w tym roku ruszyć także z rozbudową południowej estakady wzdłuż alei Wojska Polskiego oraz przedłużeniem trasy Uniwersyteckiej. Te inwestycje mają potrwać co najmniej dwa lata.
W tym roku ma natomiast zakończyć się drugi etap rewitalizacji Starego Miasta, w tym przebudowa płyty Starego Rynku oraz przyległych uliczek. Ruszą także prace przy rewitalizacji Starego Fordonu.
Za kilka miesięcy rozpocznie się też budowa nowych ścieżek rowerowych za ponad 11 milionów złotych. Pierwsze pieniądze zostaną też przekazane na program utwardzania ulic gruntowych.
Rok 2016 na drogach
Najważniejsze zadania:
- Otwarcie 16 stycznia linii tramwajowej do Fordonu. Koszt całej inwestycji - 437 mln zł.
- Rozbudowa ul. Kujawskiej wraz z zakupem nowego taboru. Koniec prac w 2018 roku. Koszt - 48,6 mln zł.
- Przebudowa ulicy Grunwaldzkiej. Zakończenie prac w 2019 roku. Koszt - 48,1 mln zł.
- Przedłużenie Trasy Uniwersyteckiej. Zakończenie prac w 2018 roku. Koszt - 23 mln zł.
- Przebudowa ulicy Chodkiewicza. Zakończenie prac we wrześniu. Koszt - 20,2 mln zł.
- Rewitalizacja Starego Miasta oraz Starego Fordonu (pierwszy etap). Koszt - 18,1 mln zł.
- Program budowy dróg gruntowych. Koszt - 17 mln zł.
- Budowa ścieżek rowerowych. Koszt - 11,9 mln zł.
- Budowa dróg na osiedlu Eskulapa (Jasiniecka, Trybowskiego, Matki Teresy z Kalkuty). Koszt - 7,8 mln zł.
- Remont nawierzchni bydgoskich ulic (m.in. Andersa, Kaliskiego). Koszt - 6,3 mln zł.