Tak będzie wyglądało centrum przesiadkowe w Katowicach Brynowie [WIZUALIZACJE]

Czytaj dalej
Fot. UM Katowice
Justyna Przybytek

Tak będzie wyglądało centrum przesiadkowe w Katowicach Brynowie [WIZUALIZACJE]

Justyna Przybytek

Urząd Miasta w Katowicach zaprezentował wizualizacje czwartego projektowanego węzła przesiadkowego w stolicy aglomeracji. To węzeł Brynów, który ma powstać w rejonie dzisiejszej pętli tramwajowej. Zobaczcie i napiszcie, jak Wam się podoba.

Wizualizacja węzła przesiadkowego Brynów pojawiła się w środę na Platformie Konsutlacji Społecznych. To czwarty z planowanych w Katowicach węzłów, trzy kolejne to Zawodzie, Ligota oraz węzeł Sądowa.

Projekt węzła przesiadkowego „Brynów-Pętla” opracowała Firma MERiTUM Projekt. - Przygotowana koncepcja zakłada, aby funkcje przesiadkowe z autobusów na tramwaj odbywały się z jednego, wspólnego peronu (drzwi w drzwi). Na węzeł złożą się dwa wspólne perony, z których pierwszy obsłuży tramwaj "z", zaś drugi "do" Katowic. Perony zostaną zadaszone (wraz z budynkiem) co pozwoli stworzyć przyjazną strefę dla pasażerów – wyjaśnia Dariusz Czapla, z biura prasowego Urzędu Miasta w Katowicach.

Przy pętli będzie nowy układ drogowy oraz parking z dziesięcioma miejscami dla autobusów. - Przy czym parking ten nie zostanie zadaszony. Natomiast układ torowy będzie się składał z torów zewnętrznych oraz z tzw. torów odstawczych i manewrowych – dodaje Czapla. Architekci zaplanowali tu też parking dla samochodów na 50 miejsc przy ulicy Rzepakowej, który ma być uzupełnieniem dla dwukondygnacyjnego garażu na około 400 miejsc postojowych, z wjazdem od ul. Jankego i wyjazdem od strony południowej.

- Na ulicy Jankego - wzdłuż garażu - ruch kołowy będzie jednokierunkowy, o trzech pasach ruchu (przy czym pas skrajny przy budynku będzie pasem wjazdowo/wyjazdowym, a dwa pozostałe dla komunikacji bieżącej) – tłumaczy Czapla.

Jak dodaje garaż oraz parking zostaną wyposażone w zautomatyzowany system pobierania opłat za parkowanie, umożliwiający dokonywania opłat za przejazd transportem publicznym (system ma być zintegrowany ze Śląską Kartą Usług Publicznych ŚKUP).

- Warto dodać, że ściany zewnętrzne dwupoziomowego garażu będą częściowo otwarte, co zapewni właściwą wentylację. Kolorystyka elewacji zostanie ostatecznie ustalona w dalszym etapie prac – dopowiadają urzędnicy.

Budowa węzła Brynów ma kosztować około 90 milionów złotych. To będzie najdroższe z czterech planowanych w Katowicach centrów przesiadkowych.
 
Szacunkowa wartość inwestycji wstępnie została określona na poziomie 90 milionów złotych.
Najtańszy będzie węzeł Ligota za ok. 5 mln zł. Tu miałyby być cztery przystanki, parking ze 150 miejscami i parking rowerowy. Ten węzeł inaczej niż pozostałe miałby być zintegrowany z koleją, stąd jego lokalizacja w okolicy dworca PKP.

Z kolei budowa centrum przesiadkowego w Zawodziu ma pochłonąć około 30 mln zł. Planowo ma tu powstać osiem przystanków, 14 miejsc postojowych dla komunikacji zbiorowej, a także parking dla 400 aut i parking rowerowy. Zaś przy Sądowej za ok. 40 mln zł przystanków ma być 13, miejsc dla autobusów - 23, 130 miejsc na parkingu i parking rowerowy.

Centra przesiadkowe mają zachęcić katowiczan do pozostawiania samochodów na parkingach i przesiadki w komunikację publiczną


*Wojna kiboli z policją w Knurowie po śmierci 27-latka WIDEO + ZDJĘCIA
*Gdzie jest burza? Gwałtowny deszcz i grad [MAPA BURZOWA POLSKI ONLINE, RADAR BURZOWY]
*Matura 2015 bez tajemnic: PYTANIA + ARKUSZE + ODPOWIEDZI
*NA ŻYWO Akcja ratunkowa w KWK Wujek Śląsk trwa. Szukają 2 górników
*Nowe becikowe: 1 tys. zł przez 12 miesięcy ZASADY + DOKUMENTY
*Śląsk Plus. Zobacz nowe wydanie interaktywnego tygodnika o Śląsku

Justyna Przybytek

Komentarze

11
Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Klem

Firemka co to projektowała ma zwykle zlecenia od Miasta Katowice i same projekty w okolicach - jakim cudem to wspaniałe biuro dostaje tylko zlecenia publiczne? Przypadek? Nie sądzę!

Antoni

Jeśli władze miasta chcą naprawdę odciążyć centrum, to powinni zachęcić przyjeżdżających do centrum Katowic do zostawienia samochodu na jednym z planowanych parkingów. W wielu europejskich miastach takie parkingi są BEZPŁATNE. Do centrum miasta przyjeżdżają ci, którzy tam pracują, studiują lub na zakupy. Jeśli ktoś ma płacić za zostawienie samochodu na obrzeżu miasta na kilka godzin, to się zastanowi, czy warto. Dla prezydenta miasta kilka, czy kilkanaście zł, to zapewne żaden wydatek, ale warto zniżyć się do poziomu przeciętnego mieszkańca miasta. Dlatego, moim zdaniem, tylko bezpłatne parkingi w miejscach przesiadkowych są dobrym rozwiązaniem.

m&m's

Moze lepiej rozwiazalibyscie problem ul. Kosciuszki z lewoskretami jak sie jedzie od centrum?
Nie mowiac juz o wyjezdzie z terenow przemyslowych kolo Shella. DOpiero przed Mikolowem idzie skrecic w lewo lub zawrocic...toz to cyrk jakis;/ !! tak samo irytujaca sprawa przy wjezdzie na Kosciuszki z Klodnickiej, korki na kazdym pasie a tlum chce wjechac na lewy pas, na przestrzeni 50m cza sie wbijac na sile przez 2 pasy taranujac ruch na pol kilometra wstecz. Takze moze najpierw rozwiazac by tak problem logistyczno-komunikacyjny a potem budowac galerie. Nie wspominam juz o tym ze po otwarciu CH ruch bedzie jeszcze bardziej skoncentrowany w okolicach Kosciuszki/Kolejowa.

Arek

NIKT W TYM MIEŚCIE NIE WSŁUCHUJE SIĘ W POTRZEBY MIESZKAŃCÓW. Centrum przesiadkowe w Brynowie powinno być przy stacji kolejowej Brynów - podobnie jak w Ligocie. Tylko taka lokalizacja może zapewnić, iż ludzie zrezygnują z samochodów. Moi znajomi, którzy dojeżdżają samochodami do Katowic zapewniają, iż nie zrezygnują z samochodu po to aby jechać potem autobusem i dalej dojść pieszo do miejsca pracy. Centra przesiadkowe budowane za taką kasę mają ograniczyć ruch samochodów. Więc należy budować te centra przesiadkowe na obrzeżach miasta (Podlesie, Zarzecze) lub przy stacjach kolejowych.

koszmarek

Byle nie podobnym, bo te kolorki to wieś tańczy i śpiewa...

KTO

Kiedy i kto pomyśli o podobnym centrum przesiadkowym na styku Katowic i Siemianowic ??

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.