Tak autobusy i tramwaje będą kursować od stycznia
Prezentujemy ostateczny schemat komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Trzeba się do niego przyzwyczaić, bo czeka nas kilka ważnych zmian.
Drogowcy w połowie października ogłosili konsultacje społeczne w sprawie wyglądu siatki połączeń transportu publicznego po oddaniu linii tramwajowej do Fordonu. Ostatecznie zostali zasypani wnioskami, bo wpłynęło ich ponad 500. Niektóre się powtarzały, inne były niemożliwe do realizacji, ale, jak zapewnia Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, większość udało się spełnić.
Przede wszystkim do Fordonu skierowane zostaną cztery linie tramwajowe. To postulat, o który najbardziej walczyli mieszkańcy, chcąc połączyć największą dzielnicę Bydgoszczy z Lasem Gdańskim. Ostatecznie to się udało i od stycznia linia nr 10 będzie kursować od Myślęcinka do pętli Niepodległości. Z tego samego miejsca, ale na Kapuściska pojedzie linia nr 7. Z kolei do pętli Łoskoń zostaną skierowane linie nr 3 i 5. Będą one kursowały odpowiednio na Wilczak i do ulicy Rycerskiej. Linia nr 5 ma być najważniejszą linią w mieście.
- Cały układ linii tramwajowych został oparty na nowych częstotliwościach. Najważniejsze linie tj. 4, 5 i 8 w godzinach szczytu będą kursować co 10 minut - wyjaśnia Rafał Malewski z wydziału organizacji transportu ZDMiKP. - Natomiast w godzinach wieczornych linie mają kursować co 20 minut - dodaje Malewski.
Postulatów, do których przychylili się drogowcy jest znacznie więcej, a dotyczą one komunikacji autobusowej. Przede wszystkim linia 83 wyjedzie z osiedla Tatrzańskiego i nie będzie zatrzymywać się przy rondzie Maczka. Ten pomysł od samego początku był krytykowany przez mieszkańców. Ostatecznie linia została skierowana do pętli Czyżkówko przez ulice Nad Torem i Deszczową.
Wydłużono też przebieg linii 61, która od stycznia pojedzie od pętli na Kapuściskach do Rekinowej. Tym samym spełniony został kolejny postulat, aby na Osową Górę jeździły nie tylko autobusy linii 71. Zmieni się też przebieg linii 77, która będzie jeździła na ulicę Niklową, a w przeciwnym kierunku przez pętlę Garbary pojedzie do pętli przy Morskiej przez aleje Adama Mickiewicza i Powstańców Wielkopolskich.
Drogowcy zdecydowali także, aby linia 79 dalej kursowała do Rycerskiej. Wcześniej miała ona zostać skrócona do węzła Garbary, ale ten pomysł również nie podobał się mieszkańcom. Autobusy tej linii będą kończyły swój kurs przy ulicy Magnuszewskiej.
Na liniach autobusowych zmienia się też częstotliwość odjazdów. Bazowo będzie to 15 minut w godzinach szczytu, 20 minut poza szczytem i pół godziny wieczorami. Wyjątkiem są linie 64, 68 i 79, które w szycie będą jeździły co 10 minut, a w godzinach wieczornych co 20 minut.
Teraz pozostaje mieszkańców przyzwyczaić się do nowego układu, bo niektóre linie będą od nowego roku jeździły nieco inaczej. Miejmy nadzieję, że zaproponowane przez Zarząd Dróg Miejskich rozwiązania pozytywnie wpłyną na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, a pasażerowie będą zadowoleni.
Linie autobusowe
- 51 plac Kościeleckich - Czyżkówko
- 52 Błonie - Dworzec Leśne (Podkowa)
- 53 Łukasiewicza - Dworzec Błonie
- 54 Błonie - Piaski (Smukała)
- 55 Morska - Skorupki
- 56 Belma - Glinki BFM (Park Przemysłowy)
- 57 Błonie - Dworzec Główny
- 58 plac Kościeleckich - Smukała
- 59 Błonie - Kapuściska (Łęgnowo)
- 60 Błonie - Morska
- 61 Rekinowa - Kapuściska (Mokra)
- 62 Garbary - Lisia (Belma)
- 64 Barwna - Przemysłowa
- 65 Dw. Leśne - Nad Wisłą
- 66/86 r.Jagiell. - Wyżyny
- 67 Rycerska - Łęczycka
- 68 Dw. Leśne - Glinki BFM
- 69/89 Błonie - Tatrzańskie
- 71 Rekinowa - Morska
- 73 Kapuściska - Eskulapa
- 74 Wyścigowa - Tatrzańskie
- 75 Przylesie - Ostromecko
- 76 rondo Toruńskie - Pińczowska (Łęgnowo)
- 77 Morska - Niklowa
- 79 Rycerska - Magnuszewska
- 80 Port Lotniczy - Dworzec Główny
- 81 Tatrzańskie - IKEA
- 82 Tatrzańskie - Eskulapa
- 83 Tatrzańskie - Czyżkówko