Tadeusz Wnuk: Cieszę się, że budowa DTŚ dobiegła końca

Czytaj dalej
Fot. arc Dziennik Zachodni
Teresa Semik

Tadeusz Wnuk: Cieszę się, że budowa DTŚ dobiegła końca

Teresa Semik

Tadeusz Wnuk - ekonomista, wojewoda katowicki w latach 1985-1990, senator V kadencji (2001-2005). Za jego czasów rozpoczęto budowę DTŚ. Z Tadeuszem Wnukiem o DTŚ rozmawia Teresa Semik

Był pan wojewodą katowickim, gdy na początku lat 80. Śląsk znalazł się w głębokiej zapaści ekonomicznej. Jakie inwestycje były dla regionu priorytetowe?

Na pewno DTŚ, ale także Kolej Ruchu Regionalnego (KRR), śląskie metro, jak ją nazwaliśmy. Z powodu szkód górniczych metro nie mogło powstać, ale postawiliśmy na szybką kolej, która miała biec równolegle do istniejących linii kolejowych. Trzecim priorytetem była budowa wodociągu Dziećkowice.

W sobotę otwieramy ostatni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej Zbudowanie 31 km drogi zajęło nam 30 lat. Ale mamy powód do radości, prawda?

Wciąż trzymam na biurku zdjęcie z rozpoczęcia tej inwestycji w 1986 r. Dziś więc ogromnie się cieszę, że budowa dobiegła końca, choć wtedy planowaliśmy jej zakończenie w latach dziewięćdziesiątych.

Prognozowane większe zapotrzebowanie na wodę okazało się wtedy nietrafione. Ale dlaczego straciliśmy szybką kolej?

Nie wiem. Gdy na początku lat 90. przekazywałem urząd Wojciechowi Czechowi i Eugeniuszowi Wróblowi, usłyszałem, że budowa KRR zostanie zaniechana. Szkoda, bo już wykonano sporo pracy, a z DTŚ stanowiła zintegrowany system komunikacji. Można było tę inwestycję zawiesić, by potem do niej wrócić. Sama DTŚ problemu komunikacji nie załatwia. Cieszę się, kiedy teraz słyszę, że właśnie Kolej Ruchu Regionalnego mogłaby stać się priorytetowym zadaniem przyszłej metropolii.

Planowane jest przedłużenie DTŚ w stronę Zagłębia, a więc o kolejne 22 km. Dlaczego już w latach 80. nie pomyślano o tym?

Największe natężenie ruchu było wówczas na trasie Katowice - Gliwice. Na pokonanie tego dystansu trzeba było nawet 1,5 godziny. Dziś zajmuje kilkanaście minut. Połączenie z Zagłębiem było wówczas o wiele lepsze.

Co zdecydowało w latach 80., że inwestycja drogowa ruszyła na Śląsku z takim rozmachem?

Kompetentny zespół doradców przy wojewodzie, finansowanie oraz plan zagospodarowania przestrzennego. Mieliśmy też rezerwy terenów z eksploatacją podziemną.


*Chcesz kupić auto w cenie 15-20 tys. zł? Sprawdź najlepsze oferty
*Co się wydarzyło na "Nocy Kobiet" w Spiżu w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA
*Rozmowy nie przerywają, transmisja danych szybka RAPORT NAJLEPSZYCH SIECI KOMÓRKOWYCH
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

ZOBACZ TAKŻE

Teresa Semik

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.