Strefy płatnego parkowania w miastach [INTERAKTYWNA MAPA]
Strefy płatnego parkowania stają się coraz popularniejsze w naszych miastach. Cel? Płatne parkowanie ma podobno spowodować, że łatwiej będzie znaleźć wolne miejsce postojowe w centrach miast, a powietrze będzie czystsze. Hm... ciekawe, tylko dlaczego to wszystko z naszych portfeli.
Sprawdziliśmy, jakie zasady panują w strefach płatnego parkowania w największych miastach województwa śląskiego, a także tych spoza naszego regionu. Zajrzeliśmy także do Gliwic, bo to właśnie tam trwa wdrażanie strefy płatnego parkowania.
Od 3 sierpnia za parking zapłacimy w Gliwicach. Miasto to dołącza do tych, których władze postanowiły wprowadzić na swoim terenie strefy płatnego parkowania. Do tej pory, znalezienie tam w środku dnia miejsca postojowego było nie lada wyzwaniem. To ma się zmienić, ale za parking trzeba będzie zapłacić. Szczegółowe założenia dotyczące utworzenia Strefy Płatnego Parkowania (SPP) zostały zatwierdzone przez Radę Miejską w 2012 roku, ale na ostatniej sesji wprowadzono do uchwały pewne zmiany. Uwzględniają one m.in. dostosowanie do aktualnych przepisów prawnych, a także wykorzystanie PIAP-ów, czyli nowoczesnych i wielofunkcyjnych urządzeń.
- Urządzenia są ustawiane sukcesywnie, wykonawca chce, by było ich jak najwięcej, od połowy przyszłego tygodnia Tauron będzie je włączał do sieci - mówi Mariusz Kopeć z Śląskiej Sieci Metropolitalnej.
W centrum Gliwic na drogach publicznych będzie funkcjonować strefa płatnego parkowania złożona z dwóch podstref. Wyznaczono ją mniej więcej w odległości kilkuset metrów od Rynku i ulicy Zwycięstwa. Droższa podstrefa A obejmie starówkę, a tańsza podstrefa B pozostałe ulice w centrum. W obydwu podstrefach istnieje blisko 2500 miejsc postojowych (niemal 350 w podstrefie A i 2100 w podstrefie B).
Za parkowanie w gliwickich strefach zapłacimy tylko w dni robocze - od poniedziałku do piątku w godzinach od 10.00 do 18.00. Opłaty będą zróżnicowane. Wiadomo jednak, że druga i trzecia godzina parkowania będą droższe od pierwszej, aby zachęcić do możliwie jak najkrótszego postoju. 15 minut to najkrótszy czas, za który będzie można zapłacić, natomiast kupując jednorazowo bilet na 5 godzin, będzie można zajmować miejsce parkingowe przez cały dzień.
I tak: minimalna opłata w strefie A to 0,70 zł, natomiast w strefie B 0,40 zł (opłata minimalna 15 minut i wyższa przeliczana jest na minuty postoju). Za pierwszą godzinę w strefie A zapłacimy 2,80, a w strefie B – 1,60. Druga godzina w strefie A to wydatek 3,30 zł, a w strefie B – 1,90 zł. Trzecia godzina w strefie A kosztuje 3,90zł, a w strefie B – 2,20 zł. Za czwartą i piątą godzinę w strefie A musimy dopłacić 2,80, w strefie B natomiast 1,60 zł.
Kto będzie zwolniony z opłat? M.in. osoby, uprawnione do zatrzymywania się na miejscach postojowych dla niepełnosprawnych, kierowcy jednośladów oraz taksówkarze (na postojach).
Właściciele i współwłaściciele samochodów mieszkający na terenie SPP będą mogli wykupić abonament za 120 zł rocznie, który umożliwi im parkowanie na obszarze obydwu podstref. Przewidziano także możliwość wykupywania tzw. ryczałtu wielodniowego.
W jaki sposób zapłacić za parking? Przy ulicach objętych Strefą Płatnego Parkowania ustawionych zostanie ponad sto PIAP-ów. Nie będą to zwykłe parkomaty, ale punkty informacji administracji publicznej. Będzie w nich można płacić za parkowanie, ale także uzyskać wiele informacji o mieście, doładować telefon, zapłacić rachunki, kupić bilet na wydarzenia kulturalne czy sprawdzić rozkład jazdy autobusów.
- PIAP to nic innego jak zabudowany komputer. w obudowie wandaloodpornej, odporny na pomysły niektórych ludzi. Ma założoną klimatyzację, a na zimę grzejnik. Ma być przydatny dla osoby, która przyjedzie do Gliwic i np. będzie chciała znaleźć najbliższą restaurację. Nie musi krążyć po całym mieście, wystarczy, że podejdzie do wyświetlacza i od ręki uzyska informacje, których potrzebuje - dodaje Kopeć.
Funkcje będą stopniowo rozwijane. Wszystko po to, by mieszkańcy mogli wygodnie i szybko załatwiać inne potrzebne sprawy. W przypadku niezapłacenia za postój, kontrolerzy SPP będą nakładać kary w wysokości 20 zł (jeśli opłata zostanie wniesiona w ciągu 7 dni) lub 50 zł (jeśli opłata zostanie wniesiona w późniejszym terminie).
Zobacz, jakie zasady obowiązują w innych miastach