Strajk Kolei Regionalnych: Kolejarze zastrajkują, ale śląskie nie utknie

Czytaj dalej
Fot. Arkadiusz Ławrywianiec
Michał Wroński

Strajk Kolei Regionalnych: Kolejarze zastrajkują, ale śląskie nie utknie

Michał Wroński

Strajk Kolei Regionalnych: Działające w Kolejach Śląskich związki zawodowe nie kwapią się, by solidarnościowo popierać protest w Przewozach Regionalnych

Związkowcy zapowiadają strajk generalny w Przewozach Regionalnych. Pociągi największego w Polsce pasażerskiego przewoźnika staną 29 czerwca. Choć organizatorzy protestu liczą na "solidarnościowe działania" ze strony związków zawodowych w innych spółkach kolejowych, to wszystko wskazuje na to, że paraliż ominie Koleje Śląskie. Tamtejsi liderzy wyraźnie nie palą się do nadstawiania karku dla ratowania, jakby nie patrzeć, konkurencji. I kto wie, czy owo zdystansowanie się od grożenia strajkiem nie jest największą korzyścią z utworzenia przez samorząd wojewódzki własnego przewoźnika.

Marszałkowie, czy sabotażyści? Związkowcy oskarżają

- Rząd, jako autor ustawy o usamorządowieniu PR i Marszałkowie województw nie udźwignęli ciężaru odpowiedzialności za Przewozy Regionalne. Niektórzy z nich z premedytacją prowadzą destrukcyjne działania wobec naszej firmy. Realizowane wcześniej przez spółkę PR zadania obecnie przejmowane są przez nowotworzone spółki marszałkowskie, a pracownicy PR tracą pracę - czytamy w oświadczeniu Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Jego autorzy przypominają też los pracowników śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych, którzy w 2012 stracili zatrudnienie po tym jak obsługę połączeń pasażerskich w województwie przejęły utworzone przez samorząd Koleje Śląskie oraz swoje interwencje u kolejnych premierów i ministrów infrastruktury.

- Zamiast obiecanej naprawy systemu doprowadzono naszą spółkę na skraj upadłości. Miarka się przebrała (…) Wyczerpaliśmy wszelkie możliwe formy nacisku na decydentów, za wyjątkiem jednego - strajku! - piszą związkowcy.

W naszym regionie pociągi staną na dwunastu liniach

Co strajk oznacza dla pasażerów w naszym regionie? Pewnie będzie znacznie mniej dotkliwy aniżeli w tych województwach, które nie mają własnych spółek przewozowych. Mniej dotkliwy nie oznacza jednak, że nie odczujemy go wcale. Na mocy podpisanej z samorządem województwa śląskiego Przewozy Regionalne obsługują 12 połączeń międzywojewódzkich. Pociągi tej spółki kursują na trasach: Katowice - Olkusz - Sędziszów - Kielce; Częstochowa - Kłomnice - Radomsko; Gliwice - Sławięcice - Kędzierzyn Koźle; Gliwice - Pyskowice - Strzelce Opolskie - Opole Główne; Racibórz - Kuźnia Raciborska - Kędzierzyn Koźle; Lubliniec - Kluczbork; Tarnowskie Góry - Herby Nowe - Wieluń Dąbrowa; Bielsko Biała - Wadowice - Kraków; Częstochowa - Jaworzno Szczakowa -Kraków; Katowice - Zawiercie - Włoszczowa - Kielce; Częstochowa - Włoszczowa - Kielce; Rybnik- Katowice - Kraków.

Stworzyliśmy sobie własne koleje i strajki się skończyły

Związkowcy nie po raz pierwszy grożą strajkiem w Przewozach Regionalnych. W czasach, gdy jeszcze ta spółka była kolejowym monopolistą w naszym województwie tego typu sytuacje powtarzały się regularnie. Odkąd powstały Koleje Śląskie protesty się skończyły, a pytani o przyczynę takiej odmiany związkowcy przyznają, że spółkę po trudnych przejściach z lat 2012 - 2013 nie należy dokładać jej problemów.

- Swego czasu byłem oponentem tworzenia Kolei Śląskich, ale skoro już powstały, to trzeba je wspierać - mówi Mariusz Samek, szef Solidarności w KŚ.

- I to jest dowód na to, że stworzenie Kolei Śląskich było krokiem we właściwym kierunku - ocenia Piotr Spyra, który w ostatnich latach istnienia śląskich Przewozów Regionalnych odpowiadał w zarządzie województwa za transport. Przyznaje, że samorząd województwa nie zawsze wspierał PR tak jakby sobie one tego życzyły, ale...

- Jeśli mieliśmy wybierać, co jest dla nas ważniejsze: interes mieszkańców, czy interes spółki, w której mamy raptem 1/16 udziałów, to chyba wybór był jasny. Niestety przy takiej formie usamorządowienia tej spółki takich sytuacji nie dało się uniknąć. Trzeba ją było na starcie podzielić tę spółkę między województwa na cywilizowanych zasadach i wtedy wszystko wyglądałoby inaczej - mówi Spyra.


*BURZOWA MAPA POLSKI ONLINE Gdzie jest burza i przygotuj się [RADAR BURZOWY]
*Tak wygląda certyfikowany dom pasywny w Bielsku-Białej. Ogrzewanie to tylko 400 zł rocznie
*Przepisy drogowe od 18 maja 2015: 50 km/h + odebranie prawa jazdy
*Samochód staranował w przystanek w Chorzowie. Kobieta w szpitalu
*Śląsk Plus. Górny Śląsk jest piękny ZDJĘCIA INTERAKTYWNE

Michał Wroński

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.