Plany kolonizacji Afryki i Ameryki Południowej przez II Rzeczpospolitą były ambitne. Niestety, jak to nieraz w naszej historii bywało, obudziliśmy się z ręką w nocniku. A ściślej mówiąc, z nocnikami w ładowni.
Uzyskanie przez Polskę dostępu do morza w lutym 1920 roku, na mocy traktatu wersalskiego, spowodowało konieczność stworzenia od podstaw nie tylko gospodarki i obronności morskiej, ale i systemu kształtującego świadomość morską naszego „lądowego” wówczas narodu. Obok instytucjonalnych form takiego systemu, wspieranych przez państwo polskie, powstały organizacje społeczne, propagujące sprawy morskie i zajmujące się edukacją morską, szczególnie - młodzieży. Była to przede wszystkim Liga Morska i Kolonialna (LMiK).
W dalszej części artykułu przeczytasz m.in.:
- Kto stał za inicjatywą zmiany nazwy ligi, tak by odzwierciedlała jej program morski i kolonialny?
- W czym miało pomóc - w przypadku Polski - pozyskanie terytoriów zamorskich?
- O jakich terenach myślano?
- Jakie imiona nosiły pierwsze statki polskiej floty handlowej?
- Komu powierzono funkcję prezesa LMiK po śmierci gen. Orlicz-Dreszera?
Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.
-
Prenumerata cyfrowa
Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.
już od
3,69 ZŁ /dzień