Stary dworzec: Wojewoda krytykuje, a PKP i tak zrealizuje?
Wojewoda z PiS ostro krytykuje koncepcję Tri Garnitu, a PKP myśli o przejęciu koncepcji i jej realizację w ramach rządowego programu.
Wojewoda Zbigniew Hoffmann odmówił spółce Tri Granit wydania decyzji lokalizacyjnej, czyli w praktyce, zgody na przebudowę dworca PKP. Wojewoda uznał, że dworzec w kształcie proponowanym przez Tri Granit nie będzie służył pasażerom, a jedynie funkcji komercyjnej. Skrytykował też umiejscowienie funkcji dworcowych na poziomie -1 bez bezpośredniego dostępu do peronów. – Suma wątpliwości, jakie budzi koncepcja przebudowy, sprawiła, że decyzja musiała być jednoznaczna – informuje Zbigniew Hoffmann.
Z naszych informacji wynika jednak, że PKP może dążyć do przejęcia koncepcji od Tri Granitu i realizować go w podobnej wersji. Chodzi o zaoszczędzenie czasu na tworzenie koncepcji od podstaw.
TriGranit odda PKP
PKP już we wrześniu zapowiadała, że umowa z Tri Granitem wygasła. Teraz odmowa wojewody przypieczętowała koniec kariery Tri Granitu na kolei. PKP chce remontować poznański dworzec samodzielnie korzystając z funduszy unijnych. Z naszych informacji wynika, że inwestycja przeszła wstępną weryfikację i są duże szanse, że otrzyma fundusze.
Kolejarzom zależy jednak na czasie. Unijny program muszą rozliczyć do 2023 r. Poza tym, ze względów wizerunkowych, chcą poznańską inwestycję zacząć jak najszybciej. Dlatego wewnątrz kolei pojawiły się głosy, by przejąć od Tri Granitu już istniejącą koncepcję dworca oraz decyzję środowiskową , a także wszelkie uzgodnienia z miastem, m. in. z konserwatorem zabytków.
– Przejęcie koncepcji pozwoli na zaoszczędzenie co najmniej roku – mówi nam osoba znająca szczegóły sprawy. –
Tak ostra krytyka projektu Tri Granitu przez wojewodę jest przede wszystkim polityczna
– dodaje nasz rozmówca.
Michał Beim, członek zarządu PKP zapytany o możliwość przejęcia koncepcji mówi, że na dyskusje o projektach przyjdzie jeszcze czas, na razie najważniejsze, by Poznań przeszedł pozytywnie drugą weryfikację gdy chodzi o fundusze.
– Potem zostanie powołany zespół, który będzie zajmował się szczegółami technicznymi– mówi.
Zapytaliśmy też Tri Granit czy byłby gotową koncepcję dworca przekazać PKP.
– Sądzę, że możemy dojść do porozumienia w tej sprawie. Przekazanie jest możliwe – mówi Krzysztof Korzeniak, project menager z Tri Granit. – Wywiązaliśmy z wszystkich punktów umowy wobec miasta Poznań przed wszystkim z budowy dróg i dla nas sprawa, na tym etapie, jest zamknięta.
Nie oznacza to, że PKP będzie realizować planowane przez dewelopera wieżowce, ale jedynie dworzec w podobnym kształcie.
Nie jest jednak jasne czy w takiej sytuacji decyzja środowiskowa uzyskana przez dewelopera będą miały nadal moc prawną ze względu na inne parametry inwestycji (zużycie wody, natężenie hałasu)
Co na to wojewoda, który krytykuje koncepcję Tri Granitu, która być może pod swoim szyldem będzie następnie realizować PKP?
– Nie mamy oficjalnej informacji, by miało tak być. Trudno się do tego odnieść – mówi nam Tomasz Stube, rzecznik wojewody.
W samym PKP nie ma jeszcze decyzji czy powstanie zapowiadana nad peronami kładka i ewentualnie kto będzie ją budował.
Dotychczas z ramienia PKP sprawą zajmowała się spółka Xcity, jednak kilka tygodni temu zmienił się w niej prezes i na obecnym etapie XCity nie zajmuje się Poznaniem.