Sosnowiec: tunel i rondo zamiast skrzyżowania przy Makro?
W Urzędzie Miejskim w Sosnowcu przygotowywana jest koncepcja przebudowy skrzyżowania przy Makro. Musi być gotowa do końca kwietnia
Jeśli zapytać by przeciętnego sosnowiczanina, gdzie w mieście w godzinach szczytu tworzą się korki, to w ciemno wskazać mógłby on skrzyżowanie drogi krajowej nr 94 i ulicy Długosza w Zagórzu. To jedno z najbardziej newralgicznych miejsc na popularnej wśród Zagłę-biaków trasie olkuskiej łączącej Katowice, Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą z Krakowem.
Wspomniane skrzyżowanie kilkanaście lat temu przez krótki okres było zamknięte. Niedawno pojawił się pomysł jego przebudowy na dwupoziomowe, jednak z braku szans na dofinansowanie upadł. Teraz powraca, ale do tego, żeby miasto mogło wystartować w konkursie na dofinansowanie tej inwestycji ogłoszonym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, potrzebna jest gotowa koncepcja. Dlatego w Urzędzie Miejskim przystąpiono do ekspressowego jej tworzenia. Czas goni, bo wnioski w Warszawie składać można tylko do końca kwietnia.
- Musimy przygotować pełną koncepcję, nie tylko samą dokumentację. To konkurs dla tych, którzy mieli już wszystko przygotowane. My niestety żadnej dokumentacji nie znaleźliśmy - przyznaje Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Wstępny pomysł zakłada koncepcję podobną do tej, którą zastosowano w Katowicach. Ruch tranzytowy w kierunku Olkusza ma być poprowadzony tunelem. Na górze z kolei powstać ma rondo, które będzie elementem ruchu lokalnego.
- Musimy przygotować również dokumenty związane ze środowiskiem. Problemów środowiskowych może być wiele, ale tak czy tak tę dokumentację przygotujemy i prędzej czy później będzie ona wykorzystana - zapowiada Chęciński.
Jak dodaje, mimo tego, że miasto wciąż czeka na szacunkowe określenie kosztów tej inwestycji, nie obędzie się ona bez dotacji z budżetu państwa.
- To droga krajowa, więc wydaje się, że bez dofinansowania krajowego nie powinno to powstać. Mamy wiele problemów w mieście z jakością i przepustowością dróg i to jest dla nas priorytet. Przebudowa skrzyżowania przy Makro to bardzo ważne zadanie, ale potrzebujemy wsparcia budżetu państwa - mówi Chęciński.
Plusem planowanej inwestycji jest to, że najprawdopodobniej poza jednym budynkiem zakładu usługowego nie trzeba będzie w przypadku jej realizacji czynić żadnych wyburzeń. Jeżeli udałoby się uzyskać dofinansowanie, wówczas całkowicie nowe dwupoziomowe skrzyżowanie mogłoby powstać w ciągu kilkudziesięciu miesięcy.
Szybciej i bezpieczniej
Droga Krajowa nr 94 to alternatywna dla autostrady Ar trasa łącząca Zgorzelec na granicy polsko-niemieckiej z Korczową na granicy polsko-niemieckiej.
W 2014 roku zakończyły się prace remontowe jej odcinka na terenie Dąbrowy Górniczej. Przebudowanych zostało dokładnie 10,8 km nawierzchni, powstało około 32 km barier energochłonnych, stanęło okło 7,5 km ekranów akustycznych. Przebudowane zostały również trzy wiadukty - nad ul. Wojska Polskiego, ulicami Puszkina i Białostockiego oraz nad drogą wojewódzką nr 790. Wszystkie te prace kosztowały 244 mln zł, z czego 205 mln to dofinansowanie z funduszy europejskich.
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
*Koniec papierowych biletów KZK GOP. A gdzie są czytniki kart ŚKUP?
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Mechanik płakał jak naprawiał ZOBACZ, JAK NIE NALEŻY NAPRAWIAĆ AUT
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz