Skoda fabia. To auto ma już 18 lat
Kilka dni temu fabrykę Skody w Mlada Boleslav opuściła czteromilionowa fabia. Pierwsze egzemplarze tego modelu wyprodukowano w roku 1999. Ostatnie pół miliona to już fabia trzeciej generacji.
Fabia należy do najchętniej kupowanych w Polsce nowych samochodów osobowych. Polscy kierowcy lubią ją za ponadczasowy wygląd, nowoczesne silniki, dobrą relacje ceny do jej faktycznej wartości oraz dlatego, że po kilku latach jazdy nie ma problemów z jej odsprzedażą, jako autem używanym.
Światowa premiera tego modelu miała miejsce 18 lat temu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nadMenem. Kilka miesięcy później po hatchbacku Skoda wprowadziła do produkcji kombi. W marcu 2003 roku dołączyła do nich specjalna, sportowa odmiana, fabia RS. W sumie powstało 1.790.000 egzemplarzy pierwszej generacji tego modelu.
Wiosną 2007 roku podczas targów samochodowych w Genewie pokazano fabię II. Poza rozszerzoną gamą silników w porównaniu do poprzednika, pojemność bagażnika wzrosła aż o 235 litrów. W 2009 roku gamę wzbogaciła także występująca jako kombi fabia scout, wyróżniająca się bojowo wyglądającym nadwoziem o uterenowionym charakterze. Z kolei wystylizowana na sportowo wersja Monte Carlo pojawiła się w roku 2011. Produkcja drugiej generacji zakończyła się w lipcu 2014 roku na liczbie 1.710.000 egzemplarzy.
Trzy lata temu czeski producent otworzył kolejny rozdział w historii fabii, prezentując jej trzecią generację.
Najnowsza fabia prezentuje odmienny od dwóch poprzedniczek ostry, dynamiczny i przejmujący język stylistyczny. Obecnie występuje tylko w nadwoziu typu hatchback.
Warto przypomnieć, że w marcu tego roku czeska marka powróciła z unowocześnionym modelem fabia na targi samochodowe w Genewie, by zaprezentować jej nowy wariant napędowy z trzycylindrowym silnikiem 1,0 TSI. Ta występująca w dwóch wersjach (95 i 110 KM) jednostka zastąpiła czterocylindrowy motor o pojemności 1,2 l.