Setki milionów na tory
PKP Kolej ogłosiła przetarg na modernizację linii Szczecinek - Runowo.
Największa od lat inwestycja kolejowa w naszym regionie dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 210 ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego przez Czaplinek, Złocieniec i Drawsko Pomorskie. PKP Polskie Linie Kolejowe opublikowały właśnie zamówienie na wykonanie projektu i prac budowlanych w systemie „Projektuj i buduj”. Roboty polegać będą na wyremontowaniu torów i towarzyszącej im infrastruktury kolejowej.
Modernizacja obejmować ma całkowitą wymianę toru nr 1, oraz wymianę toru nr 2 na odcinku ze Szczecinka do Drawska Pomorskiego. Dzięki temu przywrócony zostanie ruch dwutorowy na odcinku Łubowo - Szczecinek.
Przypomnijmy, że drugi tor na trasie Łubowo - Szczecinek zamknięty został w grudniu 2002 r. ze względu na zły stan techniczny. W ramach inwestycji planowana jest przebudowa przejazdów kolejowych, przebudowa nawierzchni i oświetlenia peronów wraz z elementami małej architektury. W planie jest modernizacja łączności na całej trasie.
Dzięki unowocześnieniu szlaku pociągi pasażerskie i autobusy szynowe będą mogły jeździć z prędkością około 120 km na godzinę. W tej chwili średnia prędkość, w zależności od odcinka trasy, waha się od 40 km/h do 80 km/h, a czas podróży ze Szczecinka do Runowa wynosi 1 godz. i 34 min.
Szacunkowa wartość prac to 177 mln zł. Inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Oferty otwarte zostaną 4 stycznia. Prace powinny zostać wykonane w ciągu 30 miesięcy.Dla mieszkańców Pojezierza Drawskiego linia kolejowa nr 210 ma ogromne znaczenie.
Szynobusami w kierunku Szczecina i z powrotem od wielu lat jeżdżą studenci, uczniowie szkół średnich, pracownicy zakładów pracy. Ale linia ta ma również strategiczne znaczenie dla wojska.
W okresie ćwiczeń to właśnie koleją na poligon drawski jest transportowany ciężki sprzęt wojskowy. Zarówno z naszych jednostek, jak i sprzęt wojsk NATO, który dociera do Szczecina drogą morską. W ostatnich latach na poligonie drawskim poczyniono ogromne inwestycje w infrastrukturę. Piętą achillesową pozostawał transport sprzętu na poligon.
Wprawdzie jakiś czas temu zmodernizowany został jeden tor na trasie z Drawska do Runowa, ale to okazało się niewystarczające. Pociągi do Szczecina jeżdżą wolno. Podróż ze Szczecinka do Szczecina trwa około 3 godzin.
Na odcinku ze Szczecinka do Runowa kursują 4 pary pociągów osobowych relacji Szczecinek-Szczecin i jedna para relacji Runowo Pomorskie-Szczecinek.
Linia o długości 150 km z Chojnic przez Szczecinek do Runowa wybudowana została w latach 1877 -1878 jako jednotorowa. Po roku 1900 wybudowano drugi tor na całej długości.