Samolotem z Katowic do Warszawy: Od dziś tylko dwa loty z Katowice Airport w Pyrzowicach

Czytaj dalej
Fot. arc.
Dorota Niećko

Samolotem z Katowic do Warszawy: Od dziś tylko dwa loty z Katowice Airport w Pyrzowicach

Dorota Niećko

LOT w Pyrzowicach zmiany wprowadza nader często. Albo skokowo dokłada, albo kasuje rejsy. Teraz stawia na tranzyt. A loty do Chicago?

Dziś poniedziałek, 1 lutego. Z Pyrzowic do Warszawy wystartował już pierwszy poranny samolot w nowym rozkładzie lotów. Zamiast o godz. 9 - trzy godziny wcześniej, o 5.40. Jeśli ktoś z pasażerów będzie chciał jeszcze dzisiaj samolotem wrócić do Katowic, może to uczynić o 13.30 albo dopiero o 22.30. Od dziś nie ma już powiem w rozkładzie lotu po 20, zastąpił go ten późniejszy. I nie ma już trzech rejsów dziennie, a są dwa. Z Katowic: o 5.40 właśnie i o 15, a z Warszawy o 13.30 i 22.30.

Taką kontrowersyjną decyzję podjął nasz narodowy przewoźnik, czyli LOT.

- Likwidując poranny wylot do Warszawy ok. godz. 8.50 i powrót z Warszawy ok. 20.00, LOT wprawił mnie w głębokie osłupienie - przyznaje Henryk Mikołajczyk, dyrektor ekonomiczny w spółce średniej wielkości, który z lotów do Warszawy korzysta mniej więcej raz w tygodniu. - Całe moje i moich pracowników otoczenie biznesowe, a więc managerowie czy właściciele średnich i dużych przedsiębiorstw, którzy codziennie, korzystają z tych lotów, przyjęło te zmiany z niedowierzaniem i wręcz głębokim oburzeniem - dodaje. I liczy: wraz z dojazdem na lotnisko, lotem i przejazdem do centrum Warszawy podróż samolotem do stolicy z Katowic zabiera mu maksymalnie 2 godziny. Taka sama podróż pociągiem to już min. 3,5 godziny.

- To za duża strata czasu - mówi Mikołajczyk. Skończy się tak, że będziemy korzystać z lotów z Balic, i może o to chodziło?
Jak mówi nasz Czytelnik, samoloty z Katowice Airport do Warszawy zawsze były pełne.

- Korzystają z nich biznesmeni, ludzie, którzy „robią” pieniądze i odprowadzają duże podatki - zżyma się. - Dlatego uważam, że trzeba sprawę nagłaśnbiać i walczyć.

Kiedy dwa tygodnie temu sygnalizowaliśmy problem, LOT nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące przyczyn decyzji o ograniczeniu kursów. Do piątku nie dostaliśmy żadnej odpowiedzi. Wiadomo, że dwa loty są w rozkładzie obowiązującym od 1 lutego, ale w letnim - też.

- LOT już nie nastawia się na ruch point-to-point, lecz na to, by „dostarczyć” pasażerów do hubu, jakim jest Okęcie - mówi Leszek Budka, wiceprezes GTL SA, które zarządza lotniskiem Katowice Airport. - Samolot z Katowic ląduje teraz przed 7, a o tej porze odlatuje sporo rejsów do Paryża, Londynu czy Mediolanu, oczywiście mówię o głównych lotniskach w tych miastach.
To już nie jest oferta dla tych, którzy chcą dostać się do Warszawy. LOT stawia na pasażerów tranzytowych - ocenia. Jak dodaje, zarząd GTL planuje rozmowy z nowym zarządem LOT-u w tej sprawie. Pismo do ministra finansów wysłał zaś poseł PO Tomasz Głogowski. Domaga się interwencji rządu w związku z „kolejną próbą marginalizacji” Katowice Airport. Jego zdaniem działanie przewoźnika ma na celu wspomożenie lotniska w Krakowie. Tu lotów jest aż siedem dziennie.

To nie pierwsze zaskakujące ruchy narodowego przewoźnika. O ile np. Luftansa od lat ma stałe pory rejsów z Pyrzowic do Frankfurtu (dwa, trzy rejsy dziennie Airbusami A319 lub A320), LOT zmienia godziny i częstotliwość nader często. Jesienią 2008 ograniczył połączenia ze stolicą z sześciu do dwóch... na tydzień. Rok wcześniej złożył samorządowi województwa propozycję dopłacania do połączeń. Wiosną 2010 wykonał skok do trzech połączeń dziennie. Teraz zostają dwa. Do Warszawy z Pyrzowic latają embraery, które na pokłada zabierają ok. 70 pasażerów.

W 2015 roku LOT kokietował Katowice Airport bezpośrednimi lotami do Chicago.

Z tych obietnic nic nie wyszło, w planach na rok 2016 nie ma takich lotów (zresztą nie ma żadnych lotów długodystansowych z polskich portów regionalnych). Nieoficjalnie mowa była o połączeniach dwa, trzy razy w tygodniu w sezonie letnim 2016 - od maja do września. Wiadomo, że oferta Katowicom została złożona.

- To były warunki nie do zaakceptowania - przyznaje Artur Tomasik, prezes GTL. - Mielibyśmy ponieśc bardzo wysokie koszty, związane z uruchomieniem tego połączenia. Choć taki lot to prestiż, ryzyko było dla nas zbyt duże. Nie byłoby dużego wzrostu pasażerów. LOT zresztą nie kontynuował tych rozmów - dodaje.

Obecnie LOT rozwija długodystansowe połączenia, ale z Warszawy. Uruchomił loty do Tokio, w planach na ten rok jest Seul. Była mowa o Bangkoku, ale z tych planów raczej nic nie wyjdzie. Jeśli chodzi o południe Polski, to sporo połączeń z hubami pasażerowie mają z Kraków Airport (prócz LOT-u jest tu np. Lufthamsa, British Airways, KLM, latem będzie Air France).

W czwartek rada nadzorcza wybrałanowego prezesa zarządu LOT-u.

Od kilku miesięcy jego obowiązki pełnił Marcin Celejewski. Nowym prezesem został Rafał Milczarski. Jego najważniejszym zadaniem będzie restrukturyzacja spółki. 2015 rok LOT zamknął stratą w wysokości 250 mln złotych.

Tanie linie i czartery

Na pocieszenie: nowe połączenia z Pyrzowic zapowiadają inni przewoźnicy.

W marcu Wizz Air uruchamia loty do Liverpoolu, a latem - na Sardynię. Ryanair od maja do października będzie latał na grecką wyspę Korfu. Od czerwca do października grecka linia Ellinair uruchomi rejsy tzw. czarter-mix z do Salonik i Heraklionu. Jednak największym hitem będzie z pewnością Punta Cana na Dominikanie. Bezpośfednie rejsy od lipca planuje biuro podróży TUI.


*Studniówki 2016 Szalona zabawa maturzystów. Zobaczcie, co się dzieje ZDJĘCIA + WIDEO
*Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
*Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

Dorota Niećko

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.