S6 ma istotne znaczenie szczególnie dla firm transportowych
Połączenia transportowe i szybkie dostarczenie towaru klientom mają znaczenie dla każdej firmy.
Strefy ekonomiczne i parki przemysłowe muszą być połączone ze światem drogami na miarę XXI w.
9 grudnia wojewoda zachodniopomorski wydał pierwszych decyzje Zezwalające na Realizację Inwestycji Drogowej dla S6 między Goleniowem a Koszalinem. Oznacza to, że w praktyce firmy mogą już wchodzić ze sprzętem i rozpoczynać budowę tych odcinków.
Pierwsza decyzja obejmuje trasę Goleniów - Nowogard o długości 19,2 km, a druga Płoty - Kiełpino o długości 14,6 km. Są to pierwsze z 6 realizowanych w formule projektuj i buduj odcinków S6, które uzyskały ostatnią decyzję administracyjną poprzedzającą budowę drogi.
Decyzje posiadają rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza faktyczną możliwość rozpoczęcia robót z dniem wydania decyzji.
Część zachodniopomorska nie jest więc zagrożona. Gorzej z pomorską, na którą rząd waha się, czy dać pieniądze. Gdy 3 listopada parlamentarzyści PiS przebywali w regionie, z ust wiceministra Jerzego Szmita padły słowa, że droga S6 po stronie pomorskiej będzie budowana, ale wciąż nie wiadomo, w jakim terminie. I nie wiadomo do dziś.
Wizja ogłoszonej przez rząd intensyfikacji budowy Via Baltica, jak się wydaje zabiorą fundusze na realizację S6 w regionie pomorskim.
Ta koncepcja pozostawienia budowy odcinka S6 na lata późniejsze bardzo niepokoi zachodniopomorskich samorządowców i przedstawicieli świata biznesu.
- Szybkie połączenia transportowe mają znaczenie dla każdej firmy, podobnie jak fakt szybkiej dystrybucji wyrobów do odbiorców - mówi Monika Małech, specjalista ds. zamówień publicznych Abena Polska, firmy z Goleniowskiego Parku Przemysłowego zajmującej się produkcją artykułów sanitarnych i higienicznych. - Część wyborów wysyłamy przesyłkami kurierskimi. Jeśli oni jeżdżą po dobrych drogach, to przesyłki docierają szybko. A jak dziś jeździ się w kierunku wschodnim drogą krajową nr 6, każdy widzi. Spowolnienia co chwilę, wioski, miasteczka, ograniczenia ruchu, zatory na trasie, to nie sprzyja szybkiemu dostarczaniu przesyłek .
Podobnie uważa przedstawiciel innej firmy z Parku.
- Wysyłamy na eksport około 70 procent produkcji i na kraj 30 proc. - mówi Daniel Kleszowski z firmy Dancol produkującej i projektującej grille i akcesoria do nich. - Dlatego ważne są dla nas kierunki na południe i na wschód Polski. Istotne jest dla nas, abyśmy mogli wysyłać transporty drogą szybkiego ruchu, a nie wąską „krajówką”. Nasze produkty trafiają m.in. do Kołobrzegu, Słupska, Gdynii i Gdańska. Jesteśmy wiodącym w Europie producentem, dlatego tak bardzo nam zależy na kontynuacji budowy S6.