Rząd wprowadził podatek od cukru. Słodkie napoje znanych marek będą droższe?

Czytaj dalej
Fot. pixabay.com/Jade_Palace
Anna Janik

Rząd wprowadził podatek od cukru. Słodkie napoje znanych marek będą droższe?

Anna Janik

Posłowie przegłosowali tzw. podatek cukrowy, co oznacza, że słodkie napoje i soki znacznie podrożeją. Oficjalnie powodem jest walka z otyłością, ale nie brakuje głosów o łataniu w ten sposób dziury budżetowej.

Tylko według wstępnych szacunków słodzone cukrem napoje mogą zdrożeć nawet o 50 procent, a najtańsze marki nawet o 100 proc. Sposób liczenia nowej akcyzy jest dość skomplikowany, bo zakłada opłatę stałą w wysokości 50 groszy od litra napoju oraz dodatkowo opłaty zmienne.

Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu, a w razie poprawek ponownie wróci do Sejmu. Przepisy mają zacząć obowiązywać od lipca, choć do ostatniej chwili rząd USA zabiegał o złagodzenie przepisów i odłożenie ich o kilka lat. Nieoficjalnie wiadomo, że sekretarz handlu USA był w Polsce w przeddzień głosowania i zabiegał o ochronę interesów amerykańskich spółek, takich jak Coca-cola czy PepsiCo.

W dalszej części artykułu m.in.:

Z analiz wynika, że wypicie 100 ml popularnego napoju gazowanego oznacza wchłonięcie przez organizm ponad 10 gramów cukru. Ale dietetycy z chwaleniem pomysłu samego podatku są bardzo ostrożni. 

Pozostało jeszcze 78% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Anna Janik

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.