
Po tym, jak po otwarciu kopert na realizację linii kolejowych Bronów – Wisła i Cieszyn – Goleszów, kwoty były znacznie wyższe niż zakładano, nad modernizacją zawisły czarne chmury. Teraz urzędnicy mówią o umiarkowanym optymizmie – trwa szukanie pieniędzy na inwestycję.
Kiedy otwarto koperty z ofertami na przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowych Bronów – Wisła Głębce i Goleszów – Cieszyn, okazało się, że założenia budżetowe zostały znacznie przekroczone. Przebudowa linii kolejowej z Bronowa do Wisły Głębiec miała kosztować 247 mln zł, najtańsza oferta na ten odcinek opiewa na 379 mln zł. Z kolei odcinek Goleszów – Cieszyn powinien zamknąć się w kwocie 66 mln zł, najniższa oferta to z kolei ponad 75 mln zł. Mowa zatem o około 140 mln zł.
– Trwa montaż finansowy inwestycji, jest to bardzo trudne, ale wszystkim zależy na tym, żeby ta inwestycja w całości została zrealizowana – powiedział DZ jeden z urzędników Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.
Za inwestycje odpowiedzialna będzie spółka PKP Polskie Koleje Liniowe, która przeprowadziła aukcje elektroniczne na wykonanie rewitalizacji, które miały zmniejszyć finansową przepaść pomiędzy budżetem, a ofertami firm startujących w przetargu.
Wykonawca, który otrzymał największa ilość punktów w aukcji elektronicznej na realizację linii Bronów – Wisła Głębce to Trakcja PRKiI S.A. PKP PLK nie podaje jeszcze kwoty, którą udało się uzyskać na aukcji, ale nieoficjalnie wiadomo, że jest ona niższa niż w pierwszym przetargu. W przypadku linii 190, czyli połączenia Goleszów – Cieszyn, aukcję elektroniczną wygrało konsorcjum firm TORKOL oraz MAR-BUD Budownictwo sp. k. W tym przypadku mówi się o znacznym obniżeniu pierwotnej oferty, a osoby zbliżone do zagrożonej inwestycji, mówią o sporym optymizmie.
Dodatkowo, po ostatniej aktualizacji Krajowego Planu Kolejowego, wartość inwestycji rewitalizacji linii kolejowych z Bronowa do Wisły Głębce i z Goleszowa do Cieszyna wzrosła z 351 do 359 mln. Czy to wystarczy? Okaże się, kiedy poznamy kwoty z aukcji.