Remont dworca. Czekamy na windy
Przebudowa peronów w Zielonej Górze to koszt 24 mln zł. Ich zadaszenie 4 mln zł. Na przedłużenie tunelu wydamy 6, a remont wiaduktu - 12 mln zł
Nie tylko Dawid i Sebastian Wikar często zaglądają na zielonogórski dworzec. Interesują się pociągami i tym, jak zmieniają się nasze perony. Także Franciszek Gwóźdź z zainteresowaniem przygląda się kolejowego remontowi.
- Termin zakończenia prac przedłużono do listopada, ale ludzie gadają, że pewnie wszystko się rozciągnie na nowy rok - mówi pan Franciszek. Tymczasem Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podkreśla, że termin zakończenia modernizacji infrastruktury kolejowej na stacji Zielona Góra nie jest zagrożony. Zakończenie wszystkich prac zaplanowane jest na pierwszą dekadę listopada br.
Prace na peronach nr 1a i 3 zostały zakończone. Roboty na peronach nr 1 i 2 są na ukończeniu. Perony otrzymały nową nawierzchnię z kostki betonowej, nowe krawędzie i nowe płyty peronowe z zaznaczonym pasem bezpieczeństwa (o fakturze wyczuwalnej dla osób niewidomych). Z peronów 2 i 3 zdemontowano wcześniej konstrukcje starych wiat, w ich miejsce zamontowano nowe wiaty typu Merkury. W przyszłości wszystkie perony wraz z dojściem będą zadaszone i połączone z Centrum Przesiadkowym (tu przesiądziemy się do autobusów MZK).
- Budowa wiat nad peronami jest na etapie aktualizacji porozumienia między miastem a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - zauważa Z. Wolny.
Trwają roboty w przejściu podziemnym. Przebudowany tunel będzie wyposażony w dwie windy szybowe, zapewniające dostęp do peronów, dla osób niepełnosprawnych, podróżnych z cięższym bagażem lub prowadzących rowery czy wózki z dziećmi. Na czas przebudowy tunelu dostęp do peronu 2. prowadzi tymczasowe przejście przez tory, które zabezpieczone są odpowiednimi barierkami.
- Sytuacją nieprzewidzianą podczas prac okazała się napływająca do tunelu woda gruntowa - dodaje Z. Wolny. Wszystko zostało opanowane. Pan Franciszek zastanawia się, jak to będzie? Teraz remont się zakończy. A potem trzeba będzie od nowa wszystko rozgrzebywać, jak się okaże, że dalej się przebijamy.
Sytuacją nieprzewidzianą podczas prac okazała się napływająca do tunelu woda gruntowa
Bez obaw. Z. Wolny zapewnia, że tunel zostanie tak przygotowany, aby można było go przedłużyć w 2017 roku. Do zakończenia inwestycji pozostała wspomniana już przebudowa tunelu, zamontowanie dwóch wind osobowych oraz systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, systemu monitoringu wizyjnego i systemu nagłośnienia.
- Te trzy systemy będą zabudowane na peronach i w tunelu - zauważa Z. Wolny. A co z przebudową wiaduktu nad ulicą Batorego? To wspólna inwestycja miasta z PKP. - Mamy już wykonaną dokumentację dotyczącą tej przebudowy - mówi Z. Wolny. - Obecnie jest szczegółowo sprawdzane, czy jest ona zgodna z przedmiotem zamówienia.