Rekordowa liczba turystów w Toruniu [infografika]
Ponad dwa miliony turystów odwiedziło w ubiegłym roku Gród Kopernika. Każdy z nich wydał średnio 114 zł mniej, niż goście przyjeżdżający w 2014.
Ośrodek Informacji Turystycznej w Toruniu opublikował najnowsze wyniki monitoringu ruchu turystycznego. Są powody do zadowolenia, ale i sygnały ostrzegawcze.
Do tych pierwszych należy zaliczyć ogólną liczbę przyjezdnych. W 2015 roku do Torunia przyjechało 2 020 997 turystów. Dla porównania rok wcześniej było ich 1,74 mln. Oznacza to, że w ciągu ostatnich 11 lat liczba gości została podwojona!
Dobre wieści z badania płyną także do stale rozwijającej się w Toruniu branży hotelarskiej. W ubiegłym roku w naszym mieście nocowało ponad 308 tys. turystów (w 2014 roku - 269 tys.).
Dobry wynik zawdzięczamy między innymi stale rosnącej ofercie miejsc noclegowych. W porównaniu z 2014 rokiem przybyło ich ponad 100 (w sumie ponad 4,5 tys. łóżek).
Przy okazji nie można pominąć informacji o celu przyjazdu do Torunia. Tu udział ruchu typowo turystycznego wzrósł z 55 do 65 proc. Co czwarty ankietowany przyjeżdża do naszego miasta w odwiedziny u bliskich, a 15 proc. wybiera się na imprezę lub jakieś wydarzenie.
Skąd przyjeżdżają do nas turyści? Wyniki badania niestety nie pokazują, jaki jest udział zagranicznych gości w ogólnej puli przyjezdnych. Wiemy natomiast, że najwięcej odwiedzających z Polski, to mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego (39,3 proc.), kolejne jest mazowieckie (16,8) i pomorskie (10,1) oraz wielkopolskie (9,3).
Wśród turystów zagranicznych nieprzerwanie prym wiodą Niemcy (37 proc.) i Anglicy (17,4). Dalej, z wynikami jednocyfrowymi, są goście z Hiszpanii, Włoch oraz z Francji.
Z czym kojarzy im się Toruń? Postać Mikołaja Kopernika i toruńskie pierniki to niezmiennie dwa najczęstsze skojarzenia, które nierozerwalnie łączą się z naszym miastem.
Turyści spoza kraju najbardziej identyfikują Toruń z Kopernikiem (68 proc.). Dalej są pierniki i starówka (blisko 40 proc.). Nieco bardziej zróżnicowane są skojarzenia turystów krajowych.
W porównaniu z 2014 rokiem nieco mniej osób kojarzy Toruń z piernikami (60,1 proc. w 2015 roku i 70,5 proc. rok wcześniej). Lider skojarzeń - Kopernik - utrzymuje zbliżone notowania (obecnie 65 proc., a w 2014 roku - 66,3 proc.). Wysoką, trzecią pozycję zajął Uniwersytet Mikołaja Kopernika (17,4) proc., wyprzedzając starówkę (14,7 proc.) i Radio Maryja (14,2 proc.).
Toruń oceniany jest dobrze, stąd uchodzi za godny polecenia. Najbardziej ceniona jest atmosfera miasta i walory rozrywkowe. Atrakcje to starówka, Bulwar, Planetarium i pierniki.
Turyści z Polski mieli też okazję ponarzekać na Toruń. Najczęściej wskazywali na brak miejsc parkingowych (10,5 proc.). Auto to najchętniej wybierany przez turystów środek transportu (59,1 proc.). Zastrzeżenia budziła też komunikacja miejska. Na nią utyskiwali najmocniej przyjezdni z zagranicy (7,5 proc.).
Czym powinniśmy się martwić? Choć turystów przybywa, to wydają średnio mniej pieniędzy. Goście wydali przeciętnie 220 zł - najmniej od lat (w 2014 roku - 334 zł).
Autor: (AO)