Przeprowadzki lubelskich urzędników. W jednym będą stali domu
Zarząd Dróg i Mostów w Lublinie oraz Zarząd Transportu Miejskiego szukają nowej, wspólnej siedziby. Ratusz ma wydać w tym roku na wynajem powierzchni biurowej dla urzędników 2,8 mln zł.
- To ciekawa oferta - przyznaje Zbigniew Gołąb, właściciel Lubelskiej Giełdy Nieruchomości. Dwie podległe ratuszowi jednostki szukają wspólnie nowej siedziby. Chodzi o Zarząd Dróg i Mostów oraz Zarząd Transportu Miejskiego.
- To instytucje o podobnym charakterze działalności. Umieszczenie ich w tym samym biurowcu wydaje się ze wszech miar zasadne - tłumaczy Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Łącznie ZDiM i ZTM potrzebują 3,7 tys. metrów kwadratowych biur. Dla porównania, 12-piętrowy ratuszowy biurowiec przy Wieniawskiej 14 ma 7,3 tys. mkw, a Pedet - 4,5 tys. mkw.
Tym jest za ciasno…
W ZDiM pracuje obecnie 116 osób, z czego 112 ma swoje biura przy Krochmalnej 13. - Pracownicy siedzą praktycznie jeden na drugim. Tu jest już zdecydowanie za ciasno - argumentuje Kieliszek.
Urzędnicy mają do dyspozycji 1734 mkw. Tyle mieści się w dwóch budynkach wynajmowanych od Krajowej Spółki Cukrowej.
Pracownicy ZDiM przeprowadzili się tu w lutym 2012 r. Wtedy było ich ok. 70. Miesięczny czynsz wynosi 52 tys. zł. - Plus media, a wysokość tych opłat jest zmienna - dodaje Kieliszek.
- Ku zaskoczeniu KSC, z przyczyn bliżej nieznanych, w sierpniu 2016 roku dyrektor ZDiM wypowiedział umowy najmu. Okres wypowiedzenia wynosi 12 miesięcy - informuje Sandra Malinowska, rzeczniczka KSC.
Krajowa Spółka Cukrowa zapowiada, że będzie szukać kolejnych najemców. - Ewentualne decyzje o sprzedaży terenów uzależniamy od kierunku określenia przeznaczenia ich w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - zastrzega Malinowska.
Tym samym firma zostawia sobie furtkę do zbycia nieruchomości. - Wobec toczącej się procedury planistycznej nie możemy obecnie mówić ani o terminach ewentualnej sprzedaży, ani o zakresie rzeczowym, ani o wartości i cenie - dodaje Malinowska.
…a tym rozbiorą budynek
W trudniejszym niż ZDiM położeniu jest ZTM. Urzędnicy odpowiedzialni za komunikację zbiorową za chwilę stracą w ogóle dach nad głową. Budynek, który zajmują przy al. Kraśnickiej, ma być wyburzony. Jest to związane z budową City Center, czyli kompleksu biurowo-mieszkalno-usługowego.
- A tym samym nie ma możliwości przedłużenia umowy dzierżawy, która wygasa z końcem maja - podkreśla Monika Fisz z zespołu prasowego ZTM. W ZTM pracują 82 osoby.
Klima to już standard
Urzędnicy nie precyzują dzielnicy czy rejonu Lublina, gdzie ma być zlokalizowany biurowiec. - Chodzi o teren całego miasta -wyjaśnia Kieliszek. - Specyfika zadań ZTM, a przede wszystkim obsługa klientów, determinują lokalizację z dogodnym dostępem dla pasażerów do siedziby ZTM - uzupełnia Fisz.
Przy biurowcu musi być parking na ok. 200 aut. Pokoje dla pracowników mają być maksymalnie trzyosobowe. Na jednego urzędnika nie może przy-padać mniej niż 10 mkw. powierzchni. W jednoosobowych pokojach - ma ich być 15 - wysokość pomieszczeń nie może być mniejsza niż 3 metry.
Biura muszą być klimatyzowane - klimatyzacja to obecnie standard - przekonuje Kieliszek. Biura mają być wynajęte na okres do 10 lat. - W śródmieściu raczej nie będzie dostępny taki biurowiec - ocenia Gołąb.
Ratusz z wieloma adresami
Miejsca pracy ratuszowych urzędników porozrzucane są na terenie całego Lublina. Większość z zajmowanych „adresów” magistrat wynajmuje.
- W tym momencie wynajmujemy lokale w 14 lokalizacjach. Powierzchnie te są dostosowywane do potrzeb konkretnych jednostek - informuje Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prezydenta Lublina.
Łącznie na komercyjnym rynku ratusz wynajmuje prawie 5,9 tys. mkw. I jest to kosztowne rozwiązanie. Miesięczny czynsz za wszystkie biura to 236 110,66 zł. Co oznacza, że w skali roku trafia na ten cel 2,8 mln zł.