Przebudują Św. Marcin, a później kolejne ulice w centrum Poznania
Na początku września ul. Św. Marcin od Gwarnej aż za skrzyżowanie z Ratajczaka zostanie zamknięta. Kierowcy będą jeździć objazdem po sąsiednich ulicach. Przez Św. Marcin nie pojadą także tramwaje. Te ostatnie wrócą na swoje trasy pod koniec października 2018 r. Zgodnie z planem ulica powinna być oddana do użytku w marcu 2019 r. Przebudowa Św. Marcina to jeden z elementów Projektu Centrum, którego realizacja ma się zakończyć w 2022 r.
Były pewne perturbacje z rozstrzygnięciem przetargu na przebudowę ul. Św. Marcin, na odcinku od Gwarnej do Ratajczaka. Zgłosiła się bowiem tylko jedna firma – Budimex. Za wykonanie zadania zażądała 57,6 mln zł. Tymczasem miasto przewidziało na ten cel ok. 42 mln zł.
Ostatecznie jednak oferta Budimexu została zaakceptowana. Dlaczego? Paweł Śledziejowski, prezes spółki PIM tłumaczy, że obecnie jest boom budowlany, m.in. kolej rozstrzygnęła duże przetargi, szukając wykonawców robót.
– Widoczny jest wzrost kosztów materiałów, robót budowlanych, a ponadto przy tej inwestycji zostaną wykorzystane ponadstandardowej jakości materiały
– zaznacza P. Śledziejowski. I dodaje: – Przewidujemy, że na pozostałe etapy Projektu Centrum uda się wydać mniej niż zakładano. Tym samym budżet całego projektu powinien zamknąć się zaplanowaną kwotą.
Wykonawca zadeklarował 5-letnią gwarancję na roboty, 10-letnią gwarancję na zieleń. Poza tym zobowiązał się do skrócenia o dwa tygodnie terminów:
- uruchomienia ruchu tramwajowego,
- zakończenia prac budowlanych,
- oddania ulicy Św. Marcin do użytkowania.
Prace rozpoczną się na początku września.
Zamkną ulicę
Przewiduje się, że w nocy z 2 na 3 września zamknięta zostanie ul. Św. Marcin wraz z jej skrzyżowaniami z Gwarną, Garncarską, Kantaka, Ratajczaka. Na Kantaka, Ratajczaka, Garncarskiej czy Św. Marcinie będzie możliwy jedynie dojazd do posesji. Auta będą jeździć objazdem 3 Maja do pl. Ratajskiego i dalej Libelta lub Mielżyńskiego do Fredry, Kościuszki, Powstańców Wielkopolskich, Ogrodowej, Piekary i dalej w prawo w kierunku al. Marcinkowskiego. Można też będzie z Ratajczaka skręcić w prawo w 27 Grudnia i dalej jechać w kierunku Fredry i Kościuszki. Także tramwaje pojadą zmienionymi trasami, m.in. przez ul. Królowej Jadwigi, której remont ma zakończyć się 31 sierpnia.
P. Śledziejowski nie spodziewa się, by kierowcy byli narażeni na dodatkowe, szczególne uciążliwości. Większe zmiany czekają osoby, które korzystają z tramwajów.
Celem tej inwestycji jest przebudowana trasy tramwajowej i uspokojenie ruchu samochodowego na Św. Marcinie. Przebudowane zostaną: torowisko tramwajowe i trakcja, jezdnia, chodniki, sieć wodociągowa, elektroenergetyczna, kanalizacja sanitarna i deszczowa, ogólnospławna, gazowa, ciepłownicza i telekomunikacyjna.
– Z przeprowadzonej m.in. georadarem inwentaryzacji wynika, że wszystkie podziemne instalacje zostały zidentyfikowane
– mówi prezes PIM.
W trakcie robót należy liczyć się z bardzo głębokimi wykopami. Po ich zakończeniu ruch samochodowy będzie odbywał się po jednym pasie w każdym kierunku. Druga jezdnia zostanie przeznaczona na miejsca parkingowe (po południowej stronie ulicy), natomiast obszar po stronie biurowców Alfy będzie oddany pieszym. Pojawi się nowa zieleń i przystanek tramwajowy na Św. Marcinie przed skrzyżowaniem z Ratajczaka.
– Biuro projektu przy ul. Św. Marcin będzie funkcjonowało przez cały czas trwania inwestycji. Mieszkańców będziemy również na bieżąco informować o postępach prac, zmianach organizacji ruchu – zapewnia P. Śledziejowski. I dodaje:
– Zakończenie tego etapu inwestycji planowane jest na pierwszy kwartał 2019 r.
Koniec robót w 2022 roku
Następnie powinna rozpocząć się przebudową tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu na Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności i Towarowej. W ten sposób zostałby zakończony pierwszy etap Projektu Centrum.
W ramach drugiego etapu powstanie trasa tramwajowa w Ratajczaka i uspokojony zostanie ruch na tej ulicy. Finał tych prac ma nastąpić w 2022 r. Łączne koszty realizacji całego Projektu Centrum oszacowano na 230 mln zł, w tym ponad 100 mln zł, które Poznań pozyskał z Unii.