Profesor Bogdan Chazan w ogniu pytań [zdjęcia]

Czytaj dalej
Fot. Grzegorz Olkowski
AC-B

Profesor Bogdan Chazan w ogniu pytań [zdjęcia]

AC-B

Symbol walki z aborcją, profesor Bogdan Chazan przekonywał w Toruniu, że - powołując się na klauzulę sumienia - broni życia...

Dobór gości i temat o wolności sumienia na Colloquia Torunen-sia (z łac. Braterskie rozmowy) musiał rozpalić emocje i sprowadzić dyskusję do kwestii aborcji.

Zaproszono wybitnych filozofów, etyków i prawników, w tym osoby, których poglądy budzą kontrowersje - symbol ruchu pro-life, ginekologa położnika prof. Bogdana Chazana i będącą na przeciwległym biegunie prawniczkę prof. Monikę Płatek, uznawaną za obrońcę praw kobiet.

- W Polsce to lekarze, którzy powołują się na klauzulę sumienia, są dyskryminowani. Są nawet pomysły, żeby wprowadzić selekcję do zawodu i odrzucać tych, którzy mogą sprawiać kłopoty swoim sumieniem - stwierdził prof. Chazan. Odpowiedział mu zdziwiony takim stwierdzeniem etyk, prof. Jan Hertrich Woleński. - Oczekuję od lekarza nie wyznania wiary, a profesjonalizmu. Czy pan uważa, że lekarz katolik czy muzułmanin jest lepszym lekarzem niż ktoś, kto nie podziela żadnych przekonań religijnych? - pytał profesor, poddając w wątpliwość tezę o dyskryminacji lekarzy. - O takich przypadkach nie słyszałem. Jeśli zaś chcemy być uczciwi, to mówmy o tym, że w Podkarpackim żaden szpital nie wykona aborcji.

Prelegenci zauważyli, że przed 1989 r. aborcja nie była naganna moralnie. Co więc się stało potem? - Głosimy poglądy, które nam się opłacają i są dla nas wygodne. Odmawia się dostępu do powszechnej antykoncepcji, a jednak mamy jeden z najniższych na świecie wskaźników przyrostu naturalnego - mówiła prof. Płatek, podkreślając, że w tym sensie jest „pro-life“. - Odmawiając kobiecie wyboru, fundujemy jej rosyjską ruletkę - i zwróciła się do Chazana. - Jak oceni pan lekarza odmawiającego badań prenatalnych, jeśli dziś operacje chorych dzieci dokonuje się w łonie matki?

Pytania prof. Chazanowi zadawała też publiczność. - Jaka jest pana intencja: chroni pan swoje sumienie czy sumienie pacjentek? - pytała jedna z kobiet. Inna nawiązała do tego, że Chazan miał kiedyś inne poglądy i dokonywał aborcji. On zaś powtórzył, że patrzy na pacjentki kompleksowo - chroniąc także dziecko. I ma prawo do zmiany poglądów.

Prof. Płatek, zapytana, co jest lepsze dla kobiety rodzącej śmiertelnie chore dziecko, aborcja czy śmierć dziecka w jej ramionach, mówiła: - Ma to być wyłącznie decyzja kobiety. Nie ma innego sposobu niż stosować obowiązujące prawo. Jeśli chcemy prawo zmienić, musimy najpierw stworzyć system, który sprawi, że ludzie będą się mogli na takie sytuacje świadomie decydować...

AC-B

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.