Poznański dworzec znowu będzie miał siedem peronów?
PKP Polskie Linie Kolejowe planują zbudować na poznańskim dworcu głównym nowy peron. Ogłoszono już przetarg na wykonanie projektu.
– Chcielibyśmy dobudować nowy peron za obecnym peronem numer trzy. Byłby to peron dwutorowy, dostosowany do zatrzymywania się najdłuższych pociągów pasażerskich. Znalazłaby się na nim też wszelka niezbędna mała architektura z odpowiednią nawierzchnią i oświetleniem – mówi Zbigniew Wolny, rzecznik prasowy wielkopolskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.
Spółka ogłosiła niedawno przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej na budowę nowego peronu na stacji Poznań Główny. Ponadto przedłużony miałby zostać również podziemny tunel, który prowadzi do poszczególnych peronów.
Przypomnijmy, że
kilka lat temu na poznańskim dworcu kolejowym było siedem peronów.
Jeden z nich został jednak oddany do dyspozycji miastu. Dzięki temu wybudowano przedłużenie trasy PST. To ograniczyło jednak przepustowość dworca, a także szanse na jego dalszy rozwój.
– Wielokrotnie były kierowane do nas różne propozycje, by zwiększyć liczbę peronów na dworcu. Takie głosy pojawiały się zarówno ze strony Urzędu Marszałkowskiego, władz miasta, jak i organizacji społecznych. Braliśmy pod uwagę ich zdanie i doszliśmy do wniosku, że dworzec potrzebuje nowego peronu – opowiada Zbigniew Wolny.
Dodaje również:
– Peron jest potrzebny, żeby zwiększyć przepustowość stacji. Dzięki niemu na dworcu będzie mogło się zatrzymywać więcej pociągów. Ponadto będzie on też wykorzystywany w ramach kolei metropolitalnej.
I to właśnie
rozwój poznańskiej kolei metropolitalnej może się okazać kluczowym argumentem przy budowie nowego peronu.
Jest ona bowiem jednym z głównych celów Urzędu Marszałkowskiego. Dzięki niej, zgodnie z założeniami, z Poznania byłyby możliwe szybkie połączenia kolejowe w kierunku najważniejszych miast znajdujących się w promieniu ok. 50 km od stolicy Wielkopolski.
Pociągi z Poznania miałyby odjeżdżać w każdym z kierunków nawet co pół godziny. Równie często miałyby także docierać do stolicy Wielkopolski z mniejszych miast. Jednak żeby to było możliwe konieczna jest rozbudowa peronów na poznańskim dworcu. Przy obecnej liczbie, tak duże natężenie ruchu pociągów byłoby niemożliwe.
– Co prawda aktualnie nie ma problemu z przepustowością, ale patrzymy też w przyszłość.
Jeśli Urząd Marszałkowski chce rozwijać kolej metropolitalną, konieczna będzie też większa przepustowość.
Ponadto konieczne będzie przedłużenie obecnego tunelu podziemnego do nowego peronu – mówi Zbigniew Wolny.
Przyjmowanie ofert na wykonanie dokumentacji projektowej potrwa do 11 stycznia. Do końca roku zwycięska firma miałaby przygotować swoją koncepcję dobudowy peronu. Dopiero wtedy, jak mówi Z. Wolny, będzie można myśleć o kosztach inwestycji i przetargu na wyłonienie wykonawcy.