Poznań: Rusza budowa nowego peronu na dworcu. Prace potrwają do 2022 roku [WIZUALIZACJE]
Poznański dworzec kolejowy zyska dodatkowy peron. W poniedziałek, 19 sierpnia, rozpoczęły się prace nad budową nowego peronu na dworcu PKP. Potrwają one do 2022 roku. Nowy peron powstanie między galeria handlową Avenida a obecnie istniejącym peronem nr 3. Budowa dodatkowego peronu ma zwiększyć przepustowość poznańskiego dworca.
– Kolej z roku na rok rozwija się coraz bardziej. Z kolei nowy peron zwiększy możliwości kolei w Poznaniu, który już teraz jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Dzięki temu możliwa będzie poprawa przepustowości na dworcu, a co za tym idzie także zwiększenie liczby połączeń
– nie ma wątpliwości Radosław Śledziński, rzecznik wielkopolskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.
O budowie nowego peronu na poznańskim dworcu mówiło się już od dawna. Przypomnijmy, że już zresztą w przeszłości dworzec w Poznaniu miał o jeden peron więcej. Jeden z nich jednak zniknął po tym jak został przeznaczony na wydłużenie trasy PST do Dworca Zachodniego. Pomysły dobudowy kolejnego peronu pojawiły się po tym, jak zaczęła rosnąć liczba kolejnych połączeń z Poznania i pojawiła się konieczność zwiększenia przepustowości dworca.
Na początku lutego 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na budowę nowego peronu. Pierwsze prace na miejscu rozpoczęły się w poniedziałek.
– Są to tzw. prace przygotowawcze. Zawsze przed głównymi pracami budowlanymi inwestor przygotowuje sobie teren w ramach tzw. prac przygotowawczych
– wyjaśnia Radosław Śledziński.
I dodaje: – Chociaż wykonawca może być już na miejscu budowy, ustawiać sobie materiały budowlane itp., to nie są to jeszcze realne prace budowlane. Te rozpoczną się na początku września.
Nowy peron powstanie między galerią handlową Avenida a obecnie istniejącym peronem nr 3. Będzie miał 417 metrów długości i ponad 10 metrów szerokości. Zamontowane zostaną na nim ławki, nowoczesny system informacji pasażerskiej, elektroniczne tablice, antypoślizgowa nawierzchnia, ruchome schody i winda. Budowa nowego peronu wiąże się także z budową nowego toru oraz przede wszystkim przedłużeniem przejścia podziemnego pod peronami do dworca autobusowego.
– Dworzec PKS zostanie połączony z dworcem PKP, dzięki czemu podróżni będą mogli przejść między nimi przejściem podziemnym. To umożliwi także mieszkańcom wygodniejsze przejście między dwiema dzielnicami miasta
– opowiada Radosław Śledziński.
Przedstawiciele PKP PLK zapewniają też, że podróżni nie powinni odczuć żadnych poważnych utrudnień podczas prac.
– Prowadzone prace nie będą kolidowały z ruchem pociągów i podróżnych, którzy będą chcieli korzystać z obecnego przejścia podziemnego – mówi Radosław Śledziński.
Czytaj więcej o dodatkowym peronie na dworcu: