Poznań na dobrej drodze: Tramwaj na Wildzie pojedzie ciszej
Po przebudowie torów, tramwaje ulicami Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 pojadą znacznie ciszej i bez wywoływania uciążliwych drgań. Prace miały się odbywać w latach 2021-2022, ale rozpoczną się wcześniej, może już w przyszłym roku.
Prawie półtora kilometra torowiska - tyle zostanie przebudowane w ramach kolejnej inwestycji w transport zbiorowy w Poznaniu. Znów udało się też otrzymać dofinansowanie z unijnych pieniędzy w ramach Funduszu Spójności. Wspomagają one inwestycje z zakresu infrastruktury transportu publicznego w Poznaniu. Pozyskane 27 mln złotych to prawie połowa wildeckiej inwestycji.
Projekt pod nazwą „Przebudowa torowisk w ulicach Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku” zakłada gruntowny remont torowiska, które jest już bardzo wyeksploatowane. Będzie on wykonany na odcinku od skrzyżowania ul. Wierzbięcice z ul. ks. Jakuba Wujka do skrzyżowania ul. 28 Czerwca 1956 r. z Kilińskiego i Krzyżową. Po realizacji inwestycji powstanie więc torowisko nowoczesne technicznie, a przede wszystkim trwałe i stabilne. To ważne dla pasażerów korzystających z MPK.
Z kolei dla mieszkańców Wildy ważne jest to, że przebudowane tory mają być znacznie cichsze, dobrze wygłuszone i niewywołujące drgań, co mocno im doskwiera. A to nie wszystkie zmiany.
- Obecna infrastruktura przystankowa zlokalizowana na całej trasie tramwajowej stanowiącej przedmiot projektu zostanie przebudowana ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- zapewnia Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni.
Obecnie w pobliżu rynku Wildeckiego znajduje się kilka przystanków osobnych dla poszczególnych linii. Zamiast nich po przebudowie powstanie jeden wspólny, w dodatku typu wiedeńskiego. W założeniu ułatwi to przesiadki pasażerom i wsiadanie do tramwajów.
Przystanek wiedeński powstanie również w rejonie ul. Św. Czesława. W ramach przebudowy zmiany zajdą także na jezdniach wzdłuż torowiska. Drogowcy przewidzieli drogę jednopasmową i jednokierunkową po obu stronach torów. Parkować będzie można równolegle do jezdni, wzdłuż chodników.
Cały projekt oszacowany został na niemal 63 miliony złotych. Co prawda harmonogram realizacji przewidziany w umowie na dofinansowanie zakładał realizację modernizacji w latach 2021-2022, ale prawdopodobnie uda się przeprowadzić ją szybciej. Prace rozpoczną się już w tym roku. Pierwszy etap (Wierzbięcice - 28 Czerwca) powinien się zakończyć w 2019 roku. Drugi (28 Czerwca - Kilińskiego/Krzyżowa) rozpocznie się po zakończeniu pierwszego etapu, a potrwa do drugiej połowy 2020 roku. Wszystko ze względu na realizację Projektu Centrum. Torowisko na Wildzie będzie remontowane między innymi w związku z budową trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Połączy ona Dębiec i Wildę z centrum.