Poznań na dobrej drodze: Tramwaj na Naramowice pojedzie za cztery lata, budowa ruszy wkrótce
W 2022 roku pętla Wilczak mocno się zmieni, podobnie jak nowego wymiaru na komunikacyjnej mapie Poznania nabierze rejon ulicy Błażeja. Jedna z komunikacyjnych legend Poznania - słynny tramwaj na Naramowice - ma rzeczywiście wyjechać na trasę.
Jak zapewnia Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, to zadanie było i jest dla niego kluczową inwestycją. Podobnego zdania są poznaniacy, którzy niecierpliwie czekają na tramwaj na Naramowice. Już wiemy, że powstanie. I nie tylko on. Dzięki budowie bezkolizyjnego skrzyżowania ulicy Naramowickiej z drogą krajową 92 - zmieni się też zdecydowanie infrastruktura drogowa.
Dlatego już teraz pasażerowie, wsiadający do tramwaju na niepozornym przystanku na pętli Wilczak, mogą odliczać czas do uruchomienia regularnego, szybkiego i bezkolizyjnego połączenia z Naramowicami: choć jeszcze nie widać ciężkiego sprzętu budowlanego, już trwają przygotowania do budowy tramwaju.
Realizacja największej inwestycji komunikacyjnej już się rozpoczęła. Choć do wiosny 2022 roku, kiedy ma być zakończona, zostały cztery lata, to już można poznać jej dokładny przebieg. Wirtualną trasę, którą pojadą tramwaje między Wilczakiem a Naramowicami, możemy zobaczyć na stronie internetowej PIM.
Budowa trasy tramwajowej i prace nad układem drogowym tanie nie będą - koszt całości to 273 mln zł z czego blisko 40% (109 mln zł) stanowić będzie dofinansowanie unijne. W ramach inwestycji wzdłuż torowiska powstanie też droga - Nowa Nara-mowicka. Oddzielnym przedsięwzięciem jest z kolei przebudowa węzła Lechicka/Naramowicka, w efekcie której powstanie bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 92. Inwestycja ta pochłonie 153 mln zł (dofinansowanie obejmie około 30% wartości, czyli 46,2 mln zł).
Co dostaniemy w zamian? Do spodziewanych korzyści należy zdecydowane ułatwienie dojazdów do Naramowic, rozwijających się i przyszłościowych dla miasta. Dzięki trasie zwiększy się udział komunikacji zbiorowej, łączącej dzielnicę z centrum, a tym samym, zmniejszy się poziom emisji zanieczyszczeń i poziom hałasu w okolicy. Niebagatelną korzyścią jest też spodziewane zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu, dzięki całkowicie przebudowanej infrastrukturze drogowej, od od chodników dla pieszych, po tory tramwajowe. Prezydent Jacek Jaśkowiak zapewnia, że ta inwestycja będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez kilkadziesiąt następnych lat.
Całość prac będzie poprowadzona dwuetapowo: w pierwszym etapie ma powstać trasa od pętli Wilczak, czyli od zbiegu ulic Słowiańskiej, Szelągowskiej i Naramowckiej do Naramowic, w rejon ulic Bolka i Błażeja, czyli do umownie dziś przyjętego przystanku końcowego „Błażeja”. Tramwaj pojedzie zatem od pętli Wilczak, wzdłuż ul. Naramowickiej, po wiadukcie nad ul. Lechicką, i dalej do Błażeja po zachodniej stronie ul. Nowej Naramowickiej. Pierwszy etap obejmuje także modernizację ulicy Naramowickiej między ul. Serbską i Lechicką, przebudowę skrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej, jak również budowę ulicy Nowej Naramo-wickiej.
Tę ostatnią z ul. Naramowicką połączy fragment ulicy Nowa Stoińskiego. Ekipy budowlane zajmą się też infrastrukturą podziemną i drogami rowerowymi.
W ramach drugiego etapu powstanie odcinek łączący nową trasę tramwajową z samym centrum. Oprócz budowy torowiska biegnącego od pętli „Wilczak” wzdłuż ulicy Szelągowskiej i Garbary do skrzyżowania z ul. Estkowskiego, etap ten obejmuje modernizację ul. Szelągowskiej, przebudowę jej skrzyżowania z ul. Armii Poznań, jak również prace nad infrastrukturą podziemną.
W ramach innego projektu planowana jest ponadto przebudowa wiaduktu kolejowego przy stacji Poznań Garbary. Inwestycja ta ma być realizowana przy okazji budowy tzw. trzeciego toru.
Wiadomo, że przy ulicy Naramowickiej i Nowej Naramowickiej pobiegnie linia tramwajowa o długości 3,3 km, podczas gdy długość dróg, włącznie z ulicami dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km. Na trasie zlokalizowanych będzie osiem przystanków.
- Obecnie prowadzimy wycinkę drzew i krzewów na przyszłej trasie, trwają także rozmowy z właścicielami i najemcami nieruchomości oraz lokali użytkowych, które będą kolidowały z jej budową - mówi Paweł Śledziejowski, prezes Zarządu Poznańskie Inwestycje Miejskie
- Pierwszą łopatę wbijemy na placu budowy już wczesną jesienią tego roku.
Miasto już podpisało pierwsze porozumienia w sprawie nieruchomości, będzie też niebawem kupować kolejne działki. Wiadomo, że prowadzone są rozmowy z właścicielami i najemcami budynków przy ul. Naramowickiej 149, Naramowickiej 149a i Sarmackiej 1, a także Bolka 6 i Jasnej Roli 16. Poznań chce kupić działki m.in. od Spółdzielni Mieszkaniowej Naramowice i PSM Winogrady.
- Od połowy lutego porządkowane są tereny zielone w okolicy ul. Lechickiej i Naramowickiej. Zakład Lasów Poznańskich wyznacza drzewa i krzewy, które mogą być usunięte, a także zajmuje się analizą ornitologiczną w tym miejscu - mówi Paweł Śledziejowski. - Oczywiście po zakończeniu budowy miasto przeprowadzi nasadzenia drzew, których będzie więcej, niż przed usunięciem w związku z budową trasy. Oceniamy, że prace nad zielenią też nie będą toczyły się cały czas, zapewne wprowadzimy pewną przerwę, konieczną ze względów przyrodniczych.
Aktualnie na terenie przyszłej budowy już działa sprzęt specjalistyczny, z tym, że nie są to koparki, a georadar, dzięki któremu powstaje bardzo dokładna mapa gruntu, rozpoznawane jest położenie kabli energetycznych, telekomunikacyjnych, rur, studzienek, resztek fundamentów itp. W efekcie dokładnego rozpoznania, ekipy, które rozpoczną budowę, nie powinny napotkać na niespodzianki wstrzymujące prace.
Prace budowlane pierwszego etapu powinny zakończyć się do końca 2021 roku.Z nowej trasy tramwajowej mieszkańcy Naramowic skorzystają już wiosną 2022 roku.
Z nowej trasy tramwajowej mieszkańcy Naramowic skorzystają już wiosną 2022 roku. Jak zapewnia prezydent Jacek Jaśkowiak, po realizacji tego etapu powstanie w pełni funkcjonalny układ komunikacyjny.
Biura projektowe zainteresowane pracami na tym etapie mogą składać oferty do 6 kwietnia tego roku.
Wybrana w przetargu koncepcja będzie jesienią poddana konsultacjom społecznym.