Poznań na dobrej drodze: Rondo przyjazne dla wszystkich
Dzięki przebudowie ronda Rataje zyskają nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale także inni użytkownicy ruchu. Po korekcie układu drogowego po rondzie łatwiej się będzie poruszać również kierowcom.
Rondo Rataje to jeden z najważniejszych węzłów poznańskiego transportu zbiorowego i jedno z kluczowych skrzyżowań z punktu widzenia natężenia ruchu samochodowego. W ciągu doby przejeżdża przez nie ok. 94 tys. samochodów. Rondo przez lata nie było jednak przyjazne dla wszystkich uczestników ruchu. To się jednak zmieni. Pomoże w tym blisko 107 milionów złotych dofinansowania unijnego, które otrzyma Poznań na modernizację ronda i układu komunikacyjnego wokół niego.
W ramach projektu przebudowana oraz budowana będzie infrastruktura torowo-sieciowa z jej dostosowaniem dla prowadzenia ruchu autobusowego po torowisku i związana z tym korekta układu drogowego. Projekt ma stworzyć z ronda Rataje węzeł przesiadkowy, a wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Zmieniona zostanie również organizacja ruchu. Tramwaje i autobusy będą miały nadany priorytet, a w ciągu ulic Krzywoustego, Jana Pawła II i Zamenhofa powstanie korytarz komunikacyjny dla komunikacji zbiorowej wraz z brakującymi podwójnymi przystankami przy zjazdach z ronda. Na rondzie, dla autobusów poruszających się w ruchu okrężnym, powstaną buspasy, jednak nie mają być one stworzone kosztem ilości pasów dla samochodów. Powstaną też m.in. dwa pasy do skrętu w lewo z ul. Jana Pawła II, skomunikowanie z systemem ITS, rozdzielony zostanie także ruch pieszy i rowerowy. W planach jest również parking Bike&Ride.
Na tym nie koniec zmian, także sam obiekt dworca zostanie zmodernizowany, a dla pieszych wprowadzona zostanie bardziej przyjazna sygnalizacja świetlna.
W ramach projektu wartego 153 mln zł zostanie też zakupiony też zakupiony nowoczesny tabor (15 tramwajów). Przebudowa ronda będzie podzielona na dwa etapy. Pierwszy zakończy się jesienią 2020 r. Terminy dostosowano do przebudowy trasy tramwajowej Kórnicka i GTR, żeby w tym samym czasie nie zamknąć prawie całego ruchu tramwajowego na Ratajach.