Poznań na dobrej drodze: Parkowanie z korzyścią dla miasta
Zamiast jeździć po całym mieście samochodem i szukać wolnych miejsc do parkowania, można auto zostawić na parkingu i przesiąść się do komunikacji miejskiej.
Taką alternatywę przedstawia miasto dla osób dojeżdżających do pracy spod Poznania. To rozwiązanie wykorzystywane także w innych europejskich miastach. Na razie w Poznaniu parking Park&Ride jest jeden. Łącznie do 2021 roku będzie ich sześć. Pierwszy już jest. Znajduje się na skrzyżowaniu ul. Szymanowskiego i Smoleńskiej. Może pomieścić 130 samochodów, a korzystającym z komunikacji miejskiej oferuje dogodne warunki.
Inwestycja w Park&Ride jest podzielona na trzy etapy. Parking przy Szymanowskiego to pierwszy z nich, który kosztował niemal sześć milionów złotych (dofinansowanie z Unii Europejskiej sięgnęło ponad połowy tej kwoty). W kolejnym etapie parkingi powstaną przy ul. Świętego Michała (dostępnych 100 miejsc), na Strzeszynie (50 miejsc) i przy rondzie Starołęka (57 miejsc postojowych). Na ich budowę potrzebne jest 15 mln zł, z czego 9 mln pokrywa UE.
Trzeci etap to już dwa ostatnie, ale największe parkingi. Pierwszy na Górczynie. Pomieści aż 343 samochody. Drugi znajdzie się na Miłostowie. Tutaj miejsce znajdzie 181 kierowców. Obydwa parkingi będą zadaszone i piętrowe. Ich koszt to aż 98 mln zł, a unijne dofinansowanie wynosi na razie tylko 18 mln. Przy czym miasto zapewnia, że będzie się starało o kolejne.
Parkuj i jedź dalej
Korzyści z parkingów Park&Ride, to przede wszystkim bliskość do węzłów przesiadkowych i dogodna zmiana środka transportu. Z własnego samochodu możemy się przesiąść do komunikacji publicznej, czyli tramwaju, autobusu, pociągu albo wypożyczyć rower miejski.
A w ciągu dnia po Poznaniu łatwiej jest przemieszczać się właśnie w ten sposób. Według przytaczanych przez miasto danych GUS w Poznaniu dwa lata temu liczba samochodów na tysiąc mieszkańców wyniosła 660, czyli więcej, niż wynosi europejska, a nawet polska średnia. A parkingi P&R to sposób na korki sprawdzony w innych europejskich miastach.
Powstawać będą nie tylko w Poznaniu, ale także m.in. w Pobiedziskach, Czempiniu, Skokach czy Kostrzynie. Razem będzie ich 15. Odbiory przewidziano na wiosnę tego roku.
Dla kogo za darmo?
Parking na Szymanowskiego pozwala w praktyce zobaczyć, jak funkcjonują parkingi P&R. Otwarty jest przez cały tydzień (oprócz świąt), przez całą dobę (z przerwą techniczną od 2.30 do 4.30). Znajdują się tam miejsca dla osób niepełnosprawnych. Parking jest wyposażony w automatyczną kasę biletową, kamery ANPR umożliwiające rozpoznawanie numerów rejestracyjnych pojazdów, terminale - wjazdowy i wyjazdowy oraz elektroniczne tablice informujące o liczbie wolnych miejsc na parkingu, jak również tablicę informacji pasażerskiej. Teren jest oświetlony i mo-nitorowany, a sam system parkingowy zintegrowany jest z Poznańską Elektroniczną Kartą Aglomeracyjną (PEKA). Za darmo parkują posiadacze biletu sieciowego w aglomeracji poznańskiej.
Pozostali płacą 15 zł i jeżdżą komunikacją miejską i podmiejską za darmo. Podobnie będą funkcjonować pozostałe parkingi Park&Ride.