Poznań na dobrej drodze: Górny Taras Rataj - tramwajem szybciej i bezpieczniej
Będzie ciszej, bezpieczniej i szybciej. Rozpoczyna się kolejny etap prac nad przebudową Górnego Tarasu Rataj. Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły już przetarg na wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową trasy tramwajowej.
Górny Taras Rataj, o czym pisaliśmy wielokrotnie, ze względu na pogarszający się stan infrastruktury musi zostać jak najszybciej zmodernizowany.
- To kolejny etap inwestycji transportowych dofinansowanych ze środków europejskich. Ogłoszony właśnie przetarg jest w trybie „Buduj”. Mamy dokumentację projektową, która jest istotnym elementem tego postępowania
- mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta miasta.
- Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pokryje to ponad 30 proc. kosztów inwestycji. - Miasto w perspektywie do 2023 r. wyda ponad półtora miliarda złotych. To ogromne wyzwanie inwestycyjne - podkreśla.
Zadanie polega na przebudowie trasy tramwajowej na odcinku od ul. Kórnickiej do os. Lecha (odcinek I) i dalej do ronda Żegrze (odcinek II) oraz budowie nowej trasy tramwajowej od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej wraz z rozbudową ul. Unii Lubelskiej do ul. Obodrzyckiej.
- Taka decyzja ma przede wszystkim ułatwić dojazd do pętli tramwajowej na Franowie. Każda z tych relacji musi być otwarta, aby tramwaje mogły dojechać
- wyjaśnia Maciej Wudarski.
Generalnym założeniem projektu jest wykonanie trasy tramwajowej o nowoczesnych parametrach technicznych i technologicznych zapewniających między innymi trwałość, stabilność, bezpieczeństwo, ograniczenie emisji drgań i hałasu oraz poprawiających komfort podróżowania z uwzględnieniem infrastruktury dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Systematycznie podnosimy jakość funkcjonowania transportu tramwajowego i autobusowego w mieście. Będziemy kontynuować remonty, realizować inwestycje unijne, aby mieszkańcy Poznania i aglomeracji poznańskiej częściej wybierali komunikację zbiorową - argumentuje Wudarski.
W ramach projektu uwzględniona zostanie również rozbudowa ronda Żegrze i ul. Unii Lubelskiej, a także budowa pętli tramwajowej „Falista”, znikną też przejścia podziemne pod rondem Żegrze. Nowa trasa pozwoli również uruchomić kolejne tereny inwestycyjne, ponieważ wokół niej rozciąga się obszar przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową.
Projekt finalnie ułatwi transport do centrum miasta znacznej liczbie mieszkańców, między innymi z rejonu ulicy Kórnickiej, osiedla Lecha, ronda Żegrze oraz ul. Unii Lubelskiej.
W czasie przebudowy węzła komunikacyjnego pasażerowie będą mogli skorzystać z linii tramwajowej numer 17. W celu wzmocnienia taboru zostaną wprowadzone również tzw. autobusy za tramwaj, które w godzinach szczytu jako 18 będą kursowały co 7 minut. Pozostałe linie tramwajowe, czyli 1 i 5, pojadą tak zwanym Dolnym Tarasem Rataj, czyli ulicą Zamenhofa i dalej odpowiednio - „jedynka” na Franowo, a „piątka”, przez ulicę Kórnicką po swojej stałej trasie, aż do Górczyna. Natomiast w 2019 roku ruch tramwajowy zostanie całkowicie wstrzymany.
Ruch kołowy i pieszy będzie się odbywał w sposób niezmieniony, jednak należy liczyć się z utrudnieniami.
Oprócz inwestycji związanej z torowiskiem zostaną też zmodernizowane dwa skrzyżowania: Chartowo/Wiatraczna oraz Żegrze/Bobrzańska wraz z wykonaniem nowej konstrukcji nawierzchni jezdni. W ramach inwestycji przebudowane zostaną chodniki oraz infrastruktura na obydwu skrzyżowaniach oraz wybudowane zostaną przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych przez jezdnie i torowisko tramwajowe.
Na wykonanie wszystkich prac wykonawca będzie miał 15 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Całość inwestycji, na którą tak czekają nie tylko mieszkańcy Rataj, ma wynosić ponad 158,7 milionów i zakończyć się w 2023 roku. Projekt dofinansowany jest z funduszy unijnych. W sierpniu 2018 roku miasto planuje ogłoszenie przetargu na remont ulicy Lubelskiej, natomiast data dotycząca kolejnego odcinka, czyli ulicy Kórnickiej nie jest jeszcze znana.