Powstanie obwodnica Kędzierzyna-Koźla. Remontowane są też inne drogi
W poniedziałek podpisano umowę na budowę obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, a po przebudowie otwarto drogę wojewódzką w Mosznej.
- Obwodnica Kędzierzyna-Koźla będzie komfortową drogą, dzięki której ruch ciężarowy zostanie wyprowadzony z miasta, a mieszkańcy odczują z tego powodu ulgę - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa podczas wczorajszego podpisania umowy na budowę tej ważnej drogi.
Wykonawca inwestycji, firma Strabag, zaprojektuje i wybuduje obwodnicę o długości 14,6 kilometra za około 220,6 miliona złotych.
- Planowany termin oddania jej do ruchu to wiosna 2022 roku - informuje Agata Andruszewska, ekspert ds. komunikacji społecznej opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad.
Nowa obwodnica zaczynać się będzie w okolicy osiedla Piastów (przy już istniejącej), poprowadzi w stronę osiedla Sławięcice, przetnie drogę wojewódzką 426, ominie Ujazd i wepnie się w drogę krajową nr 40 w okolicy Łanów w województwie śląskim.
Trasa będzie jednojezdniowa, początkowo z dodatkowym pasem do wyprzedzania, a od niemal połowy odcinka w tradycyjnym układzie z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach. W ramach inwestycji powstanie 19 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.
Droga zapewni ruch tranzytowy z Czech i południa kraju do portu na Odrze oraz węzła kolejowego w Kędzierzynie-Koźlu.
Z ulic miasta zniknie też transport niebezpiecznych materiałów chemicznych związany z produkcją w Zakładach Azotowych Kędzierzyn. Budowa drogi umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpłynie na rozwój gospodarczy terenów zlokalizowanych w pobliżu nowej obwodnicy w powiatach kędzierzyńsko-kozielskim i strzeleckim.
15 października oddano też do użytku przebudowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 409 w Mosznej. W ramach prac między innymi wzmocniona została podbudowa drogi, poszerzono jezdnię, położono nową nawierzchnię, zbudowano chodniki, ścieżkę rowerową i zatoki autobusowe, pojawiło się nowe oznakowanie.
- W sumie w latach 2015 -2018 przebudowaliśmy drogi wojewódzkie na kwotę 572 milionów złotych - informuje Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego odpowiedzialny za transport i komunikację. - To 87 kilometrów dróg, 19 mostów, 14 nowych rond, do tego ścieżki rowerowe, chodniki i przepusty.
Samorząd województwa zbudował też obwodnicę Opola Czarnowąsów i rozpoczął prace przy obejściu Malni i Choruli oraz Dobrodzienia w ciągu drogi wojewódzkiej 901.